Finns det någon här som jobbar med KNX mot kontor/fastighet?

08 nov 2011 18:30 #1 av Rikard Ågren
Ja, finns det några representerade på forumet som jobbar mycket med KNX och specifikt mot kontor/fastighet? Tar gärna synpunkter på villor också

Vad tycker ni är bra/dåligt med detta installationssätt, rent praktiskt alltså? (Att funktionerna och möjligheterna är överlägsna en traditionell installation är väl alla överens om)

Är det något som är bökigare/krångligare med en KNX-installation? Tar det längre tid? Blir det mycket dyrare?

Någon som använt Schneiders SeeTool program för att sälja in en anläggning/installation?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 nov 2011 14:08 #2 av Roger Georgson
Hej !!!

KNX är nog framtiden. Det är inte krånligare att installera. Framör allt är det lättare att energioptimera anläggningar.

Ett stort plus är även komforten och flexibiliteten.

Att lära sig att programmera KNX går på ett par dagar. De flesta leverantörer har certifierings kurser.

Nedan har du en länk till ABB:s sortiment. Har du frågor får du gärna kontakat ABB Cewe-Control.

www.knx-gebaeudesysteme.de/sto_g/English/_HTML/start.htm

Mvh
Roger Georgson

Fil bilaga:
Roger Georgson
ABB AB Applikationsingenjör KNX
Cewe-ControlPhone: +46 155 295004
Arnöleden 2Mobile: +46 70 2449350
611 29 NyköpingEmail: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

09 nov 2011 19:13 #3 av Rikard Ågren
Jag hörde mycket gott om ABBs Rumskontroller på KNX introduktionen jag var på i måndags hos Selga. En låda för att styra markiser, kyla/värme och belysning - istället för TRE OLIKA som vi gjorde på senaste projektet. Tänk om man vetat om det innan.

En fråga om just rumskontrollern när jag ändå har ABB på tråden: vad användare man helst för typ av ställdon för styrning av värme/kyla? 24V? Var tar man i så fall spänning till dessa ifrån? Separat trafo i varje låda eller strömförsörjning via bussen?

Projektledare el, styr och automation

Sidan laddades på: 0.034 sekunder

Senaste foruminlägg