Elverk

25 feb 2026 18:05 #1 av Henrik Glane
Elverk skapades av Henrik Glane
Elverk

Hej,

Hur bör man resonera kring användning av ett större portabelt elverk? Jag kommer att hyra ett elverk som levereras med tillhörande jordspett.

Elverket ska försörja ljud- och ljusanläggning vid ett evenemang. Att slå ner jordelektroden i närmaste gräsyta utan att verifiera jordtagsresistansen känns inte helt tillfredsställande ur elsäkerhetssynpunkt. Normalt bör jordtagets övergångsresistans mätas och verifieras, men jag har i nuläget inte tillgång till jordtagsprovare utan endast en installationsprovare/isolationsprovare

Hur bör man säkerställa korrekt skyddsjordning och personsäkerhet i detta fall, givet tillgänglig mätutrustning samt hur brukar folk hantera detta vid provisoriskt kraft ? Elverket är et 15kw på släp som hyrs från Cramo

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 feb 2026 22:33 #2 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Elverk
Några allmänna kommentarer.

Gemensamt för de allra flesta mindre elverk, enfasiga såväl som trefasiga, växelriktare, UPSer och liknande är att de saknar fungerande skyddsjord. Det jordbleck man ser i uttagena har ingen funktion. Ett fel i en apparat som orsakar en ström i skyddsledaren kommer inte att lösa en JFB eller överströmsskydd, utan skyddsledaren blir spänningssatt.

Detta är dock (nästan) helt i sin ordning. Alla har väl hört talas om en isolertransformator och varför man använder en sådan. Det är för att få en jordfri miljö där det är ofarligt att ta i en eller andra polen på matningen.

Metoden är tillräckligt för att driva en eller några enskilda förbrukare. Det finns en motsvarighetet i reglerna, 413 Galvanisk separation. Där föreskrivs maximalt en (1) förbrukare. Det är tufft. Men vid flera förbrukare ökar risken för multipla fel i apparater som är tysta och farliga. Man kan åtminstone tillåta en förbrukare av klass I och flera av klass II.

Man kan använda en portabel JFB för varje enskild klass I-förbrukare för att höja säkerheten lite. Det innefattar en lokal skyddsutjämning via ett grenuttag.

I ditt fall är generatorn så stor att den osannolikt skulle sakna skyddsjord. Den kanske t.o.m har ett inbyggt jordfelsskydd (JFB). Men det är alltid bra att verifiera det genom att plugga in en portabel JFB i ett uttag och försöka lösa ut den mha sin spänningsprovare med JFB-funktion. (Använd inte testknappen på JFBn - den talar inte om ifall skyddsjorden är intakt utan provar endast JFBn i sig).

Anvisningen till verket ska tala om vilken skyddsmetod som används, annars följer de inte standarden. Det kan man dock glömma för mindre elverk för konsumentbruk.

Om du ska mata ett evenemang så innebär det ett stort antal enskilda förbrukare. Här krävs givetvis jordfelsskydd av hela anläggningen. För övrigt ska man följa lämplig avdelning i reglerna, t.ex 711 Mässor eller 740 Tivoli. De har ganska lika krav.

En annan slags förbrukare är att mata ett helt hus. Här vill man inte ha någon skyddsjord än mindre jordfelsskydd, utan man vill ha en nolla (eller pol) varifrån man tar ut en skyddsjord i intaget.

Jordtagets roll då?
  • Stanley skriver "Chassit kan anslutas till jord för att ladda ur statisk elektricitet".
  • Jula säger: "Jorda alltid elverket innan det startas. Annars finns risk för livsfarliga elektriska stötar."
  • Hyundai säger: "Använd inte maskinen för matning av elektriska apparater."
  • Champion har en video med ett flaxande stolpskott som försöker förklara jordning (vid 14 min), roande, inte lärande.
  • Kärcher är lite mer på banan och säger: "Om mer än en apparat kopplas till generatorn, måste man mellan generatorn och varje ytterligare elektrisk apparat ansluta en flyttbar jordfelsbrytare."
  • Victron säger för en inverter: "The AC output is isolated from the DC input and the chassis."

Victron är (hittills) de enda nyktra som beskriver detta och till och med ger en detaljerad beskrivning för hur man förbinder N med PE. Deras inverters är förberedda med en sladd internt. Även Kärcher är rätt ute.

Nån tomte skrev i FB-tråden att man skulle följa tillverkarens anvisningar…

Jordtagets huvudsakliga syfte är att upptäcka och förhindra personskada vid jordfel där en fas i ett skyddsjordat system får direkt kontakt med moder jord (inte (via) skyddsjord).

Detta kan till exempel ske om man klämmer sladden i en byggnadsställning eller klipper av sladden med häcksaxen, eller annan olycka på en marknad utomhus. Det får anses ytterst ovanligt att ett fel i en apparat kan orsaka direkt kontakt med moder jord.

Faran består i en farlig beröringsspänning mellan moder jord och skyddsjord (utsatta delar). De är båda ”stora” delar som är lätta att beröra, även samtidigt om man håller till utomhus. Så dessa fel är farligare än fel mot skyddsjord.

Matar man en anläggning där generatorns skyddsjord är sammankopplad med nätets PEN så blir det krav på jordtag. Annars finns inget uttryckligt krav, utan man får bedöma riskerna. Utan jordtag får man inget TN-system, men det är heller inget krav. Men det kan bli ett behov ifall man matar en hel by med stugor en bit från varandra.

Det är ju ganska meningslöst att trycka ned ett jordspett för ett litet elverk utan skyddsjord, men det blir inte farligare.

Jordtaget kvalitet är ganska ointressant då man typ aldrig kan få en så bra övergångsresistans att överströmsskydd löser. Istället gäller mantrat JFB, JFB, JFB. Då ställs inga höga krav på jordtaget.

Så för att sammanfatta, med det förutsättningar som beskrivs ovan, och som nån faktiskt skrev på FB, tryck ned jordspetten nånstans. Det kan man alltid göra. Eller anslut det till något som kan agera jordtag, dock inte nedledare för åskskydd.

Nu låter det som att ditt evenemang är inomhus. Finns där inga stora utbredda främmande ledande delar så ser jag inget behov av ett jordtag.

En liten sidonot om kortslutning i en klass I-förbrukare. Det ger (kortvarigt) en farlig spänning mellan utsatta delar och moder jord på teoretiskt 115 V. Det sker paradoxalt pga av jordtaget... Har man inget jordtag så blir det ingen sluten krets. Så visst finns det användningsfall där man bör välja bort jordtaget.
Följande användare sa tack: Mats Jonsson, Patrik

25 feb 2026 22:53 #3 av Henrik Glane
Svar från Henrik Glane i ämnet Elverk
Stort tack för ett snabbt och bra svar :) så om jag förstår dig rätt så klarar jag mig med en byggcentral med jordfelsbrytare och medföljande jordspett till elverket ?

26 feb 2026 08:51 #4 av Bo Siltberg
Det kan jag inte svara på. Du måste kontrollera ifall ditt elverk har en fungerande skyddsjord först. Det måste det ha för att kunna plugga in det i en byggväska för drift att ett större antal förbrukare. Avsaknad av skyddsjord i ditt fall är ett tyst fel som kan bli farligt, och det kan förvärras av jordtaget.

Och jordtaget kan endast anslutas till elverket om det driver ett antal enskilda förbrukare, med eller utan skyddsjord.

Vid reservkraftsmatning ska jordtaget anslutas till intaget. Det får under inga omständigheter finnas ett jordtag ansluten endast till elverket. (Både och går bra, men då rekommenderas en separat skyddsledare (vajer) fastskruvad i bägge ändar mellan dessa jordtag.)

26 feb 2026 11:03 #5 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Elverk
Bra svar Bo!
Du skriver "Detta kan till exempel ske om man klämmer sladden i en byggnadsställning eller klipper av sladden med häcksaxen, eller annan olycka på en marknad utomhus. Det får anses ytterst ovanligt att ett fel i en apparat kan orsaka direkt kontakt med moder jord."
Min bedömning är att om fasledaren kommer i kontakt med moder jord så har vi två fel, dels i manteln på kabeln som jag ser som ett mekaniskt skydd, dels i ledarens isolering. Föreskrifterna kräver endast skydd vid ett första fel. Därmed så brukar jag inte bara tala om osannolikhet som du gör utan även tillägga att två fel måste inte nödvändigtvis hanteras av installatören.

Du har säkert också uppmärksammat att skrivningen i elinstallationsreglernas punkt 551.4.3.2 om jordning har ändrats. Tidigare så stod det att en jordelektrod skulle anordnas. Denna text störde mig lite och när jag för 7-8 år sedan kikade i det internationella underlaget såg jag att det vara en felöversättning som nu alltså är rättad till att lämlig jordning ska anordnas. Det blir ju som du är inne på lite beroende av typ av systemjordning, TT-, IT- eller TN-system.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB

26 feb 2026 14:44 #6 av Henrik Glane
Svar från Henrik Glane i ämnet Elverk
Som jag tolkar manualen så finns det inbyggt skydd motsvarande jordfelsbrytare?
www.cramo.se/en/category/construction_ge...tlascopcoqas20kds5tr

26 feb 2026 19:39 #7 av Bo Siltberg

Henrik Glane skrev: Som jag tolkar manualen så finns det inbyggt skydd motsvarande jordfelsbrytare?
www.cramo.se/en/category/construction_ge...tlascopcoqas20kds5tr

Jag har skummat igenom alla förekomster av order "jord" i bruxet och visst verkar det som att verket är TN-kopplat och försett med en JFB. Den är dock ställbar. Du bör ändå kontrollera denna JFB, även om du har riktiga JFBer i byggcentralen.

26 feb 2026 19:49 #8 av Bo Siltberg

Mats Jonsson skrev: Bra svar Bo!
Föreskrifterna kräver endast skydd vid ett första fel. Därmed så brukar jag inte bara tala om osannolikhet som du gör utan även tillägga att två fel måste inte nödvändigtvis hanteras av installatören.

Tack Mats,

Ja det krävs dubbla fel, men ändå krävs ett jordtag vid reservkraft. Jag har aldrig fattat varför. Kanske bara gammal hävd. Men förr tänkte man ju, så det måste ha funnits ett skäl?

Man får ju egentligen inte driva ett hus med jordfri lokal potentialutjämning enligt 41C.2 eller?

Sidan laddades på: 0.044 sekunder

Senaste foruminlägg