Är hos en kund som har en dimmeraktor från ABB, installerad i år, som jag har problem med. I ETS5 så säger programmet att "Ett fel uppstod vid exemplifieringen av enhetens plug-in för parameterdialog. Du kan installera om plug-in och försöka igen senare.".
När man testar det så händer ingenting. Har laddat ner ABB I-bus, men får inte det att funka. Har laddat ner det senaste applikationsprogrammet och försöker ladda in ny produkt i byggnadsvyn, men inte heller det funkar.
Har upptäckt att det finns ett särskilt idrifttagningsverktyg som man även ska använda för att uppdatera firmware på dimmeraktorerna, men jag kan ju inte tänka mig att det ska vara orsaken för att problemet verkar ju vara en mjukvarufel i ETS:en.
Någon som känner igen problemet och som bringa klarhet i frågan?
Hade liknande fel på ABB sensorer för en tid sedan, kunde inte luska ut vad det var? Bytte laptop och så funkade det problemfritt. Det var något med windows 10 på den datorn och i-bus tools som inte lirade. Har dock inte engagerat mig i vad det var?
Min serviceledare pratade om ett separat programeringsverktyg som heter Powertool, men det verkar ersatts utav ABB I-bus. Om jag tolkar det korrekt. Jag kommer dock inte åt dimmeraktorn därifrån heller.
Tänkte berätta lösningen för nästkommande som googlar på detta.
Powertool är en plugin till ETS:n som man inte kan hitta på ABBs hemsida utan man behöver gå in på Busch-jeager.de och där leta upp dimmeraktorn och ladda ner och installera programmet. Därefter får man ändra språk i ETS till engelska och starta om programmet. Då ska det funka!
Nästa år ska det komma nya dimmeraktorer som inte ska behöva pluginprogram.