Ta in signaler från elmätare till datorprogram

13 sep 2011 18:34 #1 av Ronnie Lidström
Har en kund som vill ha mer information/statistik än vad man får från en vanlig elmätare.

Det finns väl flertal olika system för att ta in kwh-pulser till diverse datorprogram där man sen kan se statistik, snygga grafer osv? Ser att ABBs mätare går att få med "kommunikation över LON, EIB eller M-buss"

I större projekterade anläggningar brukar det föreskrivas elmätare med Mbus för kommunikation. Men hur funkar detta? Finns det nåt enkelt system?

Eltako har ju ett.. Nån som provat detta?

www.eltako.com/no_cache/sv/teaser-themes-sv/smart-maetning.html

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 sep 2011 20:06 #2 av Tobias Karlsson
Jag vet att Fortums mätare (LandisGyr) går att få in på mobilen med hjälp av PDAprogram (tror jag det hette), dock så har jag inte hittat något program att göra detta med gratis. Men jag vet att det finns, för jag har själv använt det...

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 sep 2011 05:56 - 14 sep 2011 05:59 #3 av Johan Ullberg
Google Power Meter hade väl varit ett alternativ där allt var färdigbyggt (typ plug and play), tyvärr tror jag att Google lagt ner den tjänsten. Tror mätarna (som inte är svindyra iaf.) fortfarande går att köpa, vilket kanske betyder att det finns någon annan som levererar resten av tjänsten.

Är priset av vikt men man kan tänka sig lite arbete (fast det kostar ju också) är det många som fixat detta mha 1-wire, ofta genom att koppla upp sig på S0-utgången på en vanlig mätare (alternativt med en sensor för ljusimpulserna på mätaren). Kanske finns det färdiga paketlösningar på ex. m.nu (de har inte bara 1-wire f.ö., vill man dyka lite djupare i 1-wire-träsket är väl Beyond Measure ett bra svenskt community.

Själv har jag använt den av dig nämnda produkten ABB SE/S 3.16, energiaktor för KNX, men har kunden inte KNX sedan tidigare blir det ganska mycket overhead i att installera en sådan, och man behöver ju fortfarande ett insamligsprogram utöver de redan ganska dyra prylarna i aktorn & ett KNX/IP interface.

/U

EDIT: råkade trycka på skicka lite tidigt

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 sep 2011 12:57 #4 av Mats Karlberg
Hur många mätare gäller det? Det finns flera olika leverantörer av mätsystem av olika dignitet. Flera har M-bus kommunikation och andra använder S0 pulser. Kolla in www.abb.se/lagspanning och gå till Normprodukter där du hittar elmätare. Det finns lista över några leverantörer där. Problemet är väl oftast att det blir dyrt för någon enstaka mätare.
Det kan lösas för en enstaka mätare om man tar en ABB DeltaMax mätare med tidserier (exv DFB 13007 direktansluten eller DEB 13007 trafoansluten) och kopplar ihop med Ethernet modulen (E0980996) som har inbyggd web server. Man får inget system på det sättet men man kan läsa av mätarens alla register med en vanlig browser typ Explorer. Det är dock inte gratis att göra den lösningen heller.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 sep 2011 15:19 #5 av CA
Men hur stora krav ställs det från kunden på lösningen? Tänker då närmast på noggranhet i mätdatan och säkerhet i överföringen. Är det en lösning som är väsentlig för kunden eller ligger det på en lägre nivå?

Varför jag undrar är ju för att det allra enklaste torde vara att helt enkelt skippa bus-system, och bara köra på den sedvanliga s0-utgången. Detta är ju inget annat än som bekant pulser. Pulserna kan sedan skickas direkt till en dator med com-port. Varje puls motsvarar en RD (receive data) bit. Programvara som sedan lyssnar på com-porten och beräknar varje signal och därefter presenterar mätdatan (som ju blir beräknad, därav den lägre noggranheten) finns ju tom gratis. I vart fall på engelska vet jag.

Men det känns ju lite 90-tal över det hela, när det nu finns bus-system av olika slag. Men för enklare behov och lägre budget fungerar det ju ofta tillräckligt.

Tog en snabbtitt på eltako-länken. Verkar väl vara en vettig lösning, även om den, såvitt jag kunde se verkar bygga på s0. Men det beror väl som sagt på behov och kanske även inom vilka ramar budgeten ligger.

Kanske skall tillägga att jag inte är någon expert på området. Men detta är i alla fall min uppfattning. När det gäller bus-system har jag inte så mycket och bidra med, där är jag begränsad till profibus /modbus till större industriställverk. Men det funkar bra i alla fall :)

Mats här ovan verkar dock vara bättre insatt, så jag tror vi lyssnar på honom. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 sep 2011 18:03 #6 av Rikard Ågren
Sparel.se verkar ha ganska enkla och flexibla lösningar. Har dock inte provat själv men en kund har nyss själv satt upp en och graferna blev väldigt detaljerade och jag tror man kan lära programmet hur de olika förbrukarna "ser ut"

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 nov 2011 23:31 #7 av Göran Åhling
Räkna pulser i COM-porten !!?
Och hur många pulser skall man tro att man har missat under tiden som datorn har startat om - vilket man ju skall göra lite nu och då efter uppdatering av sitt system?

Eller skall man manuellt läsa av verket och skriva in i datorn efter varje omstart???

Som jag ser det skall datorn kommunicera med hellst mätaren, eller möjligen med en yttre pulsräkare, men pulser ger alltid problem förr eller senare. Jag föredrar alltid att kommunicera direkt med mätaren för att slippa något som kan krångla på vägen!

Kommunikation kan bland annat göras via M-bus eller Mod-bus, båda är ganska simpla serieprotokoll - man sätter en omvandlare mellan serieport och respektive buss. Mod-bus körs över vanlig RS-485, omvandlare mellan RS-232 och RS-485 finns i bra utförande för typ 6-700 kr (se till att köpa en med isolation, annars är det en tidsfråga tills man bränner upp en port i datorn...) Jag har mycket bra erfarenhet av ICP-DAS omvandlare. Omvandlare till M-bus är nog lite dyrare, Relay, Westermo, Piigab är några fabrikat jag känner till där.

RS-485 funkar för upp till 32 paralellt anslutan mätare (utan förstärkare).

För vissa ABB-mätare kan man sätta en buss-modul på samma DIN-skena som mätaren, direkt till vänster, så att modulen pratar via ljussignaler i sidan på mätaren och frågar efter aktuell mätarställning. Detta stör inte ev. annan ansltuen avläsning på samma mätare. Se upp med att injusteringen modul/mätare kan vara känslig om man har "fel" fabrikat av DIN-skena (vissa verkar vara lite för klena).

Programvara har jag inte några bra tips på - kör dock ett "hemgjort" avläsningssystem för ca 15 mätare i ett ställverk hos en kund - mätare från Carlo Gavazzi med MOD-bus. Programmerat i LabView. För LabView version 8 finns det exempelprogram för MOD-BUS att hämta ner från tillverkaren (NI).

Och så har Schneider en variant med sina Power-Logic-mätare. De talar MOD-BUS, och det finns en tillhörande modul (DIN-montage, 4 moduler bred) som ansluts till ethernet och som har web-server, loggning mm. Kostar inte helt gratis, men klarar nog ca 30 mätare i grundutförande.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.055 sekunder

Senaste foruminlägg