Jag skulle vilja göra en fast neddimmring av en LED-belysning. Belysningen drivs av en jolly som har 0-10V ingång.
Visst borde jag kunna sätta ett lämpligt motstånd bara över 0-10V ingången istället för en 0-10V dimmer? Jag har för mig att den dimmern egentligen bara är ett stort vridmotstånd med fint plastskal?
Någon som har koll på vilket motstånd man ska sätta i så fall?
En zenerdiod ger en fast spänning och en resistor det proportionerlig spänning mot matningen.
Men i detta fall tycker jag det borde kvitta, då matningen säkert är rätt stabil.
Tänk bara på att 30%, 50%, 86,5% neddimring inte betyder att vårt öga och hjärna upplever ljuset som 30%, 50%, 86,5% av fullt ljus.
Jag skulle definitivt föredra ett motstånd i det här fallet. Mätkretsen är ju säkert gjord så att den mäter relativt en referens som på något sätt härstammar från samma 10 V -spänning, så om matningen är ostabil kommer referens och mätvärde att ändra sig lika mycket så det hela tar ut vartannat, när man använder motstånd.
Zenerdioder för låga spänningar (under 6-7 V) är ofta inte särskilt bra, de har kraftigt avrundat "knä" så spänningen kan variera rätt mycket beroende på strömmen genom zenerdioden, och dessutom blir temperaturberoendet stort.
De bästa zenerdioderna har spänning runt 10-12 V, och de blir sämre på olika sätt för både lägre och högre spänningar.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Lånar tråden lite då jag också har ett "motstånds" problem!
Jag har en kopplingsplint som sammankopplar 3 trådar i samma plint 0VDC.
Nu tjyvar nollan via dom andra trådarna när en bryts, så
att få bort detta problem går det ju att sätta en diod för var tråd så inte nollan kan gå genom dom andra,
för en diod gör väl att strömmen bara går åt ett håll?
Men jag som inte sysslar så mycket med elektronik har inte pejl på vilken sorts
diod som lämpar sig i detta fall, kanske någon här vet?
Alltså en diod för 24VDC som bara ska funka så att strömmen inte går åt fel håll.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison