Går i renoveringsplaner och tänkte ta tillfället i akt och bygga in lite annat än standard-installation. Framförallt som övning för egen del att hitta smidiga lösningar man kan sälja in i senare projekt.
Jag har inte sysslat någonting med KNX men en del med PLC. Finns det egentligen någon anledning att välja ett KNX-system istället för att bygga med en vanlig PLC? Som jag ser det; allt kan ju lösas med en PLC, men till en billigare kostnad. Jag kan använda standard-brytare som styr ingångarna på PLC:n istället för dyrare KNX-brytare eller binäringångar bakom brytarna. Om jag vill ha dim-grupper kan jag ju lösa det med analoga in-/utgångar. Jag har inget behov av någon flashig display i hallen och vill jag för nån anledning ha en display för något kan jag mycket väl tänka mig en operatörspanel i centraldörren som ändå kommer sitta i en tvättstuga/groventré.
Resonerar jag galet?
Allt beror ju på vilka mål du har med installationen.
En av fördelarna med KNX är att du slipper dra en kabel från varje brytare till din central, sparar lite kabel samt förenklar installationen.
Eftersom att ett KNX-system är decentraliserat så går det också att placera ut aktorer i mindre undercentraler, istället för att dra allt till en enda stor central.
Dock är det ganska vanligt att man inte utnyttjar systemets fulla potential genom att just bygga en enda stor central där alla styrningar och tändtrådar utgår ifrån.
En annan fördel är att du kan blanda produkter från olika tillverkare, och självklart olika prisklasser. Förhållandevis lätt att uppgradera och bygga om i efterhand..
Men som sagt, vad är tanken? vad vill du kunna styra och hur?
Finns andra system som är helt trådlösa som kanske är ett alternativ om man vill ha det enkelt och billigt.
Detta är tydligen ett system som är stort i USA där man lägger kabel i väggarna och inte har möjlighet att dra i fler tändtrådar.
Vet ej om du redan har påbörjad ditt projekt. Men har du tittad på Zensehome systemet ? Det är powerline system, som lätt kan sättas in i båda befintliga hus/lägenheter samt givetvis nybygge.
Vet ej om du redan har påbörjad ditt projekt. Men har du tittad på Zensehome systemet ? Det är powerline system, som lätt kan sättas in i båda befintliga hus/lägenheter samt givetvis nybygge.