Hittade några bilder på datorn från en mulitmediainstallation som jag och en praktikant utförde i våras. En kåk från 2004 som vi fiskade ner slangar i inneväggarna från kallvinden och satte rotdosor för att få allt infällt. Efter krångel (utbyte av alla uttag och omkontaktering i centralen på grund av skräpmediauttag) så blev allt väldigt bra.
Köpte en liten mini-tigersåg och mätte upp med laser måttet för mediacentralen och sågade upp ett hål. Borrade inne från väggen genom regeln upp till kallvinden en massa hål för slangarna.
Tackar! Nej, jag tycker inte att det borde bli det.Varje slang vid meciacentralen är tätade så att ingen varmluft ska kunna blåsa igenom hela tiden. Hade varit ett jättejobb att gräva ner och sätta fast slangarna i llösullen, så gjorde så där istället och tätade.
Jag tror inte att det är gigamedia? Har själv använt den där och reagerade på att den var stämplad CAT6 och var utan plastkryss. Men jag fick aldrig tag på fabrikatet
Plastkärnan är där för att minimera överhörning/NEXT Near End Cross Talk alt FEXT Far End Cross mellan paren.
Dvs då man får in en oönskad signal som alstrats från en närliggande ledare i sin signalledare.
Kan inte finnas en chans att den utan plastkärnan klarar inmätning enligt EN50173 Class E Permanent Link som man gör på ett Cat 6 nät.
Rikard Ågren skrev: Ni som har en sån där monsterfluke kan väl göra en mindre testanläggning med kabel med och utan plastkryss och presentera mätresultaten här
Har tidigare testat och har man för skarpa böjar på Cat 6 får man INTE godkända resultat om man mäter in enligt rätt standard.
Skulle man då inte ha plastkärnan....:tummeupp:
Den är så känslig att du måste ha samma partvinning i båda ändar ända in till kontaktering för bästa resultat.
Går mao inte att "lossa" upp partvinningen i panelen eller tvinna den tätare tex.
Om man nu vill ha resultat med stjärnan i kanten.
När man mäter in ligger man inom ett ganska brett spann för att bli godkänd och klarar man då de lite högre kraven får man en stjärna i kanten via Fluketestaren.
Men då gäller fina böjar, kardborreband, rätt parttvinning samt max 90m från panel till uttag.
Dock kan man på en Cat5 slå en knut och kan mäta in den med ok värde enligt Cat 5 standarden.
Rikard Svensson skrev: Plastkärnan är där för att minimera överhörning/NEXT Near End Cross Talk alt FEXT Far End Cross mellan paren.
Dvs då man får in en oönskad signal som alstrats från en närliggande ledare i sin signalledare.
Kan inte finnas en chans att den utan plastkärnan klarar inmätning enligt EN50173 Class E Permanent Link som man gör på ett Cat 6 nät.
Annars finns något mellanting. Vi körde med systimax på gamla stället och den kabeln vi använde som regel hade bara en "plastremsa" som separering. Den gick faktiskt och riva av för hand (även om det kanske inte var tänkt så ).
Dom näten testade vi med en dtx-1800 och Cat6e Perm.Link.