Kul sätt att presentera elförbrukningen

17 okt 2011 20:08 - 17 okt 2011 20:51 #1 av Rikard Ågren
Gjorde nyligen ett kontor där kunden hade önskemål om att mäta elförbrukningen. Vi drog fram kabel från deras serverrum till elmätaren där de själva monterade mätutrustningen för att sedan presentera mätdata på en skärm inbyggd i deras kaffemaskin

Tydligen ökade medvetenheten på företaget - man ser nästan ingen som har arbetsplatsbelysningen tänd under dagtid!

Vi gjorde även en PLC-styrning av belysning och valda uttag som stängs av några minuter efter att lokalen larmas. Besparingen blev väl inte jättestor men jag tror man låg på mellan 2-300kWh

Edit angående besparingen så svamlar jag. Man räknade med att spara ca 500kWh per månad måste det ha varit.

Projektledare el, styr och automation
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 okt 2011 20:28 #2 av Patrik Hedlund
Häftigt! :tummeupp:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

18 okt 2011 07:04 #3 av Pelle Svensson
Snyggt!

Finns det något enkelt sätt att få in kwh pulserna från kraftbolagets mätare till datorn och presentera detta med snygga grafer, statistik osv?
Följande användare sa tack: tobi

18 okt 2011 08:22 #4 av Johan Ullberg
Vad är det för insamlingssystem och presentationsgränssnitt?

Har du bara sett till att logga pulserna i en databas el. liknande och sedan har kunden byggt en visualisering baserat på detta eller är det en produkt (tänkte att det kanske var inhouse eftersom man väl ändå är en lite nördig kund om man vill ha den funktionen, integrerad i kaffemaskinen dessutom...)

/U

18 okt 2011 17:11 #5 av Rikard Svensson
Häftigt!

Jag själv har en Eliq hemma som jag är mycket nöjd med.

Behörig Ingenjör - Inbrottslarm

08 jan 2017 19:33 #6 av Magnus Ringdahl
En elmätare med S0 anslutning kan du ju logga med ett 1-wire system och en RaspberryPi eller Airduno.
Så loggar jag effekt och temperaturer, det tycker jag funkar fint, men jag har ju lite erfarenhet av data/system, det är kanske inte så enkelt om man kommer från en elektrikerbakgrund.

08 jan 2017 21:26 #7 av Rikard Ågren
Dagens trådväckare :tummeupp:

Projektledare el, styr och automation

Sidan laddades på: 0.114 sekunder