Gjorde nyligen ett kontor där kunden hade önskemål om att mäta elförbrukningen. Vi drog fram kabel från deras serverrum till elmätaren där de själva monterade mätutrustningen för att sedan presentera mätdata på en skärm inbyggd i deras kaffemaskin
Tydligen ökade medvetenheten på företaget - man ser nästan ingen som har arbetsplatsbelysningen tänd under dagtid!
Vi gjorde även en PLC-styrning av belysning och valda uttag som stängs av några minuter efter att lokalen larmas. Besparingen blev väl inte jättestor men jag tror man låg på mellan 2-300kWh
Edit angående besparingen så svamlar jag. Man räknade med att spara ca 500kWh per månad måste det ha varit.
Vad är det för insamlingssystem och presentationsgränssnitt?
Har du bara sett till att logga pulserna i en databas el. liknande och sedan har kunden byggt en visualisering baserat på detta eller är det en produkt (tänkte att det kanske var inhouse eftersom man väl ändå är en lite nördig kund om man vill ha den funktionen, integrerad i kaffemaskinen dessutom...)
En elmätare med S0 anslutning kan du ju logga med ett 1-wire system och en RaspberryPi eller Airduno.
Så loggar jag effekt och temperaturer, det tycker jag funkar fint, men jag har ju lite erfarenhet av data/system, det är kanske inte så enkelt om man kommer från en elektrikerbakgrund.