Har installerat Exxact här hemma, men däremot inte med dom ramarna. Riktigt snyggt! Kanske skall prova det när vardagsrummet skall renoveras.
Synd att inte kunder känner att dom vill investera i sånt här. Vi har vad jag vet inte satt upp någonting ur exxact-sortimentet ute hos kund än.
Oftast tycker jag att det är svårt att sälja in design prylar hos folk. Vanligaste kravet är att det skall vara vitt :smack: Men läggs enorma summor på annat lull lull
Jag har en kund i luften som jag varit och förberett elen hos inför ett kök som blir monterat v.23.
Den kunden ringde själv och sa att de ville ha 4 st envägsuttag i en glasram.
Där kom f.ö. min min-tigersåg väl till pass. (Det är nog den bästa grej jag plockat ut, ALLA serviceelektriker borde ha en sådan. Man hittar nya saker att såga av hela tiden)
I alla fall, hade ett gammal uttag på 2000 mm ö.g. för gamla kylen och skulle sätta 4 st dosor på 1100 mm ö.g. istället. Tog tigersågen och sågade sönder den gamla dosan i 4 delar så att jag fick fram rörstumpen. Sedan sågade jag upp i skivan så att jag kunde sätta dit 4 ihopbyggda VP-2 dosor, fiskade slang från hålet och ner till dosorna och sedan muffade ihop slangen med det gamla röret. KLOCKRENT!
Några bilder på Schneider Exxact "Höga" vägguttagsinsats (E1820220 Vit) i Primo-ramar (E1822147) för vanliga apparatdosor. De låga för 1,5dosa sticker inte ut nånting och är ju betydligt snyggare.. Men är ju inte alltid man kan byta dosa i väggen, eller som kunden vill betala för det!
1.5-dosa finns som rotdosa va? Isåfall kan man använda sig av mini-tigersågen och såga sönder den gamla dosan och plocka ut bitarna. Sedan använder man dosan och ritar ut vart man ska såga för att 1.5-dosan ska få plats och sågar sen.
Det borde funka. Vad tror du, Ronnie, kan din feiner göra så?