Uplights i badrumsgolv

11 okt 2012 15:01 #1 av J-Rock
Första bilden är det badrummet som jag har nu, den andra bilden min gamla lägenhet.

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 okt 2012 16:51 #2 av Dwight
Svar från Dwight i ämnet Uplights i badrumsgolv
Perfekt när man letar fästingar :rulla:

12 okt 2012 18:23 #3 av Ronnie Lidström
Hur funkar det med fuktspärrar osv?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

13 okt 2012 08:01 #4 av J-Rock
Svar från J-Rock i ämnet Uplights i badrumsgolv
Spottarna är endast 7mm tjocka. Så man ger inte igenom fuktspärren.
Spottarna är gjutna med kabel. Det är 1,25m kabel mellan varje spott och den sista(eller första) är den 5 meter kabel till. Man lägger kabeln i fixet. Spottarna är LED.

14 okt 2012 14:42 #5 av Claes Börjesson
Är intressant med livslängden på dessa LED.

Hade för några år sedan problem med LED som bara höll i 1 år (lyste 16 timmar/dag), de dog aldrig lyste bara mycket svagt.

Har i varit med i ett fontänprojekt där det monterades c:a 30 stycken 3W LED i en aluminumlåda ( c:a 20x30 cm, 8 lådor) utomhus de dog efter 1-2 månader p.g.a dålig kylning. Efter placering i vattnet (som kylning) och miskad duty-cycle har de nu hållit i flera år.

Det intressanta var att databladen vi fick inför projektet sa 100 000 timmars livslängd. De lysdioder vi fick levererat var inte samma som databladen. Vilken livslängd som de hade gick inte att ta reda på, tidsbrist gjorde att det vara bara att sätta dit.

14 okt 2012 15:36 #6 av Marcus Lundström
Dioden har kanske 100 000h livslängd men drivdonet tror jag knappast har det. Vilken elektronik har det egentligen?

14 okt 2012 19:00 #7 av Rikard Ågren
Branschen har, om jag fattat det rätt, enats om att den angivna livslängden (t.ex. 30 000 timmar) är när dioden fortfarande ger 80% av ursprunglig ljusmängd. Förut kunde man ju se livslängder på 100 000 timmar vilket ju var rätt i sig men man talade inte om vilken ljusmängd dioden skulle ge under denna livslängd

Projektledare el, styr och automation

14 okt 2012 21:35 #8 av Claes Börjesson
Jag har haft PLC:er som har varit igång dygnet runt i 11 år =96 000 timmar, sedan la man ner företaget.

Har en PC (vanlig ASUS) gått i 7 år = 61000 timmar utan någon som helst tillsyn. Enda speciella med den är att luften i rummet är filtrerad samt att det är Zahlman fläktar. Detta är förvisso undantag.

Har 3 stycken datorer compaq innbyggda i helt täta plåtskåp, de har nu varit igång 10 år, förvisso botas de om varje natt (annars hänger sig operativsystemet: Windows NT ), de var begagnade när vi köpte dem. Gissar på 13 års ålder nu. Har inte bytt ens fläktarna någon gång. 13 år = 114 000 timmar.

Har dock ett antal datorer som bara blivit 2-3 år. ASUS hade problem med kondensatorerna (numera utbytta till högre kvalite).

15 okt 2012 06:03 #9 av J-Rock
Svar från J-Rock i ämnet Uplights i badrumsgolv
Hehe, kul att man kan lägga upp en bild på lite bilder i ett badrum och vi hamnar i en diskunion om PLC-datorer.

Kan tala om(om det är intressant) att det är ett drivdon, obetydligt större än en eltaco dosdimmer. Som jag har lagt bakom brytaren i dosan. Det som dör först är ju garanterat drivdonet, framföralt med barn som tycker det är kul när det blinkar på golvet.

LEDen överlever livslängen på badrummet, så räknar jag.

Glömde skriva att det är IP67.

Sidan laddades på: 0.171 sekunder