Ny LED-downlight från Elektroskandia: Smart LED100.

11 nov 2011 21:06 - 11 nov 2011 21:13 #1 av Ronnie Lidström
Hittade en ny fin LED-armatur!

Elektroskandia Smart LED100 Downlight
Pressgjuten aluminium, reflektor av polerad aluminium.



Enummer: 74 707 43
Effekt: 11,5W
LED-modul: CREE: True white tech: Bibehållen ljusfärgen under hela livslängden.
Driver: Inbyggd drivdon (dimbart med vanlig bakkantsdimmer)
Brinntid: 50 000timmar vid 25°C (Står ej om detta är L70)
Färgtemperatur: 3000k
RA-index: 90
Spridningsvinkel: 80°
Belysningsstyrka: 600lumen (står dock 990lumen i polärdiagrammet?)
Kapslingsklass: IP44 (Om infälld i tät byggnadsdel)
Anslutning: 230V Klass I, Snabbplint, vidarekopplingsbar
Montage: För infällnad i undertak, taktjocklek = 1-20mm
Mått: Längd: 140mm, Bredd: 110mm, Höjd: 100mm, Diameter: 110mm, Håltagning: 90-100mm, Vikt: 0,6kg

Pris:
Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.


Lite bilder på mitt demo-ex:












Kan inte hålla mig utan tar och skruvar isär den lite. Plockar bort den opala glasskivan. Där under är en papperskon (känns lite väl billigt med en kon av ihoptejpat papper)




Nu ser man att LED-modulen är uppbyggd av flera dioder i olika färger (för att få varmvitt)






Ger lite häftigare ljusbild utan den opala glasskivan :rulla:





Känns väldigt nätt och fin. Lyser bra och funkar säkert perfekt som allmänljus i normala takhöjder! Finns även en förstärkningsskiva som tillbehör om man ska montera den i mjuka undertaksskivor.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 nov 2011 21:12 #2 av Patrik Hedlund
Cool, men en sak jag reagerade över var detta:
Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.


//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 nov 2011 21:15 #3 av Ronnie Lidström
Nej, alltså, den håller färgtemperaturen. Den innehåller väl elektronik för att reglera så att de röda dioderna lyser mindre från början och mer sen (eller hur det nu blir) för att hålla samma färgtemp.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 nov 2011 21:20 #4 av Patrik Hedlund

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 nov 2011 22:58 #5 av Janne Larsson
Jag tittade också på den där i veckan och den verkar ju intressant, det syns ju verkligen vem som tillverkat den åt elektroskandia.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jan 2012 15:16 #6 av Johan
Hej

Är inte elektriker, men tidigare utbildad inom el (20 år sedan) samt mycket intresserad.

Håller just nu på att bygga om hall och kök och såg Era inlägg om denna downlight som verkar mycket intressant iom ljusstyrka, inbyggt drivdon samt "True white tech". Tänkte höra om någon kan ställa ett par frågor om den eftersom min elektriker inte är komfortabel med att svara på LED frågor pga bristande kompetens inom LED tekniken, men gärna köper dem och monterar dit dem & trådar om jag hittar vilka jag ska ha.

1. Den har inbyggt drivdon vilket är positivt, men gör detta den mycket varm? Dvs vilken typ av storlek tror ni behövs på skyddskåpan iom att LED är känsligt för värme?

2. Den är på 11,5W och 600 lumen med spridningsvinkel på 80 grader. Hur tätt behöver dessa sättas i ett tak med takhöjd på 250cm för att ge fullgod allmämbelysning. Går det även att använda denna som "arbetsbelysning" till köksbänken (höjd över golv = 95cm) då vi inte har några överskåp ovanför köksbänken. Bör de då placeras tätare? Är 80 graders vinkel för brett?

3. Tycker att det ser ut som att ringen som ansluter mot taket är vitlackad och insatsen är aluminium. Stämmer detta?

4. Har någon installerat den och sett resultatet i ett hus?

Tack på förhand för informationen,
Johan

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jan 2012 18:33 #7 av Marcus Lundström
Händer mycket seriöst med led nu. Elektroskandia håller på att utveckla en industriarmatur motsvarande 2x58W 840 med led-panel. Philips har redan släppt en.
Pris omkr. 2K

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 jan 2012 09:23 #8 av Johan
Sorry.. "Tänkte höra om någon kan ställa ett par frågor om den eftersom ... ".
- Menade givetvis om jag kan ställa några frågor..

/J

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 jan 2012 10:28 #9 av Rikard Ågren
Det där är ju downlight för infällnad i oisolerade undertak med installationsutrymme, tänk kontor eller korridorer.

Vill man verkligen såga 110mm hål i kökstaket?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 jan 2012 17:39 - 31 jan 2012 17:40 #10 av Ronnie Lidström
Innertak går ju ganska enkelt att byta.

Jag har då sågat 200mm hål i vardagsrumstak :side:

Johan skrev: 1. Den har inbyggt drivdon vilket är positivt, men gör detta den mycket varm? Dvs vilken typ av storlek tror ni behövs på skyddskåpan iom att LED är känsligt för värme?

Den blir ju aldrig så varm att det är någon fara för brand, men man bör ju inte ha för liten eftersom LED gillar ju som sagt inte värme. Men i en bostad är belysningen oftast inte tänd speciellt många timmar åt gången.

För ett mindre flummigt svar bör du nog kontakta tillverkaren!

Johan skrev: 2. Den är på 11,5W och 600 lumen med spridningsvinkel på 80 grader. Hur tätt behöver dessa sättas i ett tak med takhöjd på 250cm för att ge fullgod allmämbelysning. Går det även att använda denna som "arbetsbelysning" till köksbänken (höjd över golv = 95cm) då vi inte har några överskåp ovanför köksbänken. Bör de då placeras tätare? Är 80 graders vinkel för brett?

Installera Dialux hitta en armatur med liknande värden (denna nya Smart LED lär knappast finnas) och gör en beräkning. Det är nog enda sättet att få veta.

Johan skrev: 3. Tycker att det ser ut som att ringen som ansluter mot taket är vitlackad och insatsen är aluminium. Stämmer detta?

Ja precis.. Den ser ut exakt som på bilden :rulla:

Johan skrev: 4. Har någon installerat den och sett resultatet i ett hus?

Vi har installerat den i ett konferensrum. Men jag har inte hunnit vara dit och se hur det blev.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 jan 2012 20:48 #11 av Johan
Hej Ronnie och Rikard

Tack för svaren! Innertaket är jag inte så orolig över. Det är ett 40-tals hus med planktak + takskivor och nu blir det gips + spackel över det hela. Men, Rikard kanske har rätt - det är onekliga lite större diameter och utseendet kanske blir påtagligt. Men min tanke var att det blir färre downlights och därmed inte lika "rörigt". Samtidigt känns det bättre att satsa på några lite bättre från början.

Jag var och tittade på hide a lites Brite Eye 3x1,2W, och dessa gav väldigt lite ljus. Där var rekommendationen från ÅF att sätta minst en per m2 (dvs totalt 25 st).

Dessutom tittade jag på hide a lites motsvarighet till Smart Led, dvs "Bright Eye Multi" 13W resp 6W, på deras hemsida. Dessa har en ganska stor håltagningsdiameter också (90-100 för Smart Led, 73-83 för hide a lite. Då känns det som att Smart LED är ett bättre val, med mina begränsade kunskaper bl.a. pga 230V, bredare spridning osv.

Även stort tack för tipset om Dialux, det blir till att testa och leka lite framöver!

Tror även jag beställer två som elektrikern får hänga upp temporärt för att "känna på" i verkligeheten och testa att placera dessa med lite olika avstånd. Vore tråkigt om man köper 10-15 st och upptäcker att man inte gillar dem när man har tagit upp hål i taket och satt upp dem... :ohmy:

Som sagt, stort tack! Ni ha gjort beslutsångesten något mindre.

/J

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.616 sekunder

Senaste foruminlägg