Zensehome - Det intelligenta elsystem

24 jun 2013 13:24 #1 av Poul Nielsen
Tänkte lägga in vår senaste pressrelease här:

Banbrytande intelligenta el-produkter sänker elräkningen med upp till 25 procent !

Helsingborg, Juni 2013 – Zensehome AB lanserar en svensk version av det framgångsrika innovativa systemet, Zensehome. Systemet gör det möjligt för hushåll och företag att styra elförbrukningen via intelligenta vägguttag och strömbrytare. Det banbrytande systemet kan kapa elkostnaderna med upp till en fjärdedel. Det visar erfarenheter från Danmark, där Zensehome har funnits på marknaden sedan 2009.

Föreställ dig ett hem där ett vägguttag och en strömbrytare kan styra alla lampor i hemmet. Du kan be uttaget att slå på och av strömmen vid en given tidpunkt och att eluttaget mäter sin energiförbrukning.

Systemet bakom denna smarta lösning heter Zensehome och är särskilt framtaget för den svenska marknaden av företaget Zense Technology. Företagets intelligenta vägguttag och multifunktionsbrytare som lanseras på svenska marknaden nu i vår kan kommunicera med varandra via det existerande ledningsnätet. Genom en snabb och enkel installation ersätter Zensehome alla gamla uttag och strömbrytare utan att nya ledningar behöver dras. – Hittills har fastighetsägare tvingats till dyra investeringar och besvärliga omställningar, om de har velat installera ett system som kan hantera strömförbrukningen. Detta har begränsat intresset för intelligenta hem, säger Kurt Schmidt, VD Zensehome AB. Med Zensehome är det nu möjligt att erbjuda en långsiktig och smart lösning som gagnar både konsumentens plånbok och miljön.

Zensehome tillåter dig bland annat att gruppera lampor, förinställa tändning, släckning och dämpning av lampor och släcka alla enheter med ett knapptryck när du lämnar huset - funktioner som tidigare bara var möjliga om nya ledningar drogs och nya kontakter installerades i hela huset. Zensehome gör det också möjligt att övervaka och kontrollera hemmet via dator eller mobiltelefon. Hela systemet är konfigurerat med ett användarvänligt datorprogram som visar strömförbrukningen, enhet för enhet. Eftersom du kan mäta förbrukningen ner till en enda enhet, såsom en spelkonsol, kan du se den enhetens energiförbrukning tydligt och sätta detta i relation till andra enheter. På så vis blir Zensehome den ultimata energitjuvs-jägaren, säger Kurt Schmidt, VD Zensehome AB.

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jun 2013 13:39 #2 av Mats Persson
Verkar intressant!

Ni har ingen lösning med "puckar" som man lägger bakom vägguttag/strömbrytare?
Man vill kanske behålla sin ´vanliga serie...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

24 jun 2013 13:42 #3 av Poul Nielsen
Hej

Vill man behålla sina vanliga vägguttag, då kan man lösa det med DIN-moduler (där har vi samma intelligens inbyggd). Dock kräver det en direkt kabel från DIN-modul till det enstaka uttaget.

Maila eller ring mig gärna om du har frågor.

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

24 jun 2013 13:54 #4 av Poul Nielsen
Vi söker förövrigt elinstallatörer över hela Sverige som kan vara intresserade i att bli registrerade som återförsäljare av vårt system.

Tänk på att vårt system är skalbart, så man behöver inte byta allt i en bostad med en gång. Man kan bygga på efter hand. Bra möjligheter att sälja in systemet i hyreslägenheter, då man ganska enkelt kan ta med sig systemet om man skal flytta.

Systemet är Dansk, och i Danmark där produkterna har varit på marknaden sen 2009. I dag finns nästan 400 installations företag som registrerade återförsäljare.

Kontakta mig gärna för mer info om möjligheterna som återförsäljare.

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

24 jun 2013 15:28 #5 av Martin
Har du några siffror på hur lång tid det tar att hämta hem evt energispar kontra pengarna?

42

24 jun 2013 23:08 #6 av Mats Persson
Hade ni haft en puck att lägga bakom vägguttaget hade jag nappat direkt!

Idag som budget lösning rekommenderar jag nexan... Puckar bakom vägguttag och strömbrytare, pc modul så du styr enkelt via nätet... Nackdelen är att det är radiostyrt... Annars jäkligt bra för ett billigt pris.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

25 jun 2013 07:08 #7 av Poul Nielsen
Hej Martin

Svårt att säga. man ska nog inte köpa in Zensehome för att tjäna hem systemet om man vill göra det snabbt. Vi hade en foto/videostudio i Danmark som satte in Zensehome. de hade extremt mycket grejor körande, och när de optimerade Zense systemet med diverse avstängningar av utrustning, så hade de faktiskt tjänad in investeringen på 18 månader. Men....det är ett ekstremt exempel. I alla lamp och vägg uttag finns timer funktioner, så man kan verkligen styra sina grejor. En annan smart funktion är att man kan sätta huset på "Hemmasimulering", då spelar PC-boxen upp hur du har använd ditt ljus (tänder och släcker) när du åker iväg.

25 jun 2013 07:14 #8 av Poul Nielsen
Hej Mats

Vet ej om man bör klassa Zensehome systemet som en "Budget" lösning :-) Klart, det är billigare än KNX, men vi styr inte lika mycket som KNX heller. Zense systemet är Powerline Comunication. Om man nu inte har råd med en full installation, så är Zensesystemet skalbart. Man kan bygga på efter hand.

Sista nya grej som vi kan styra med Zense är lås till fönster och terassdörrer, som kan låsas med ett enkelt knapptryck på vilken Zensebrytare som helst.

25 jun 2013 08:13 #9 av Mats Persson
Nu menar jag inte att ni är en budgetlösning..

Men det jag söker är ett företag med powerline comunication, men där man kan använda egna vägguttag.. Egna strömbrytare och så vidare...
För du får hålla med om att har man tex en hel installation med elko plus, så är det inte så snyggt att byta ett par vägguttag till er serie..
Men tycker det är bra att ni finns som alternativ.. Snart kommer nog det jag söker också..

Elinstallatör ABL

25 jun 2013 08:21 #10 av Poul Nielsen
Hej Mats

Nej ok :-)
Och jo, jag håller med dig i ditt resonemang.

Nu vet du vi finns iallafall. Och konfigurationen av vårt system är jo busenkelt :-)

Hoppas du hittar vad du söker

Sidan laddades på: 0.044 sekunder

Senaste foruminlägg