Förslag till forumet.

14 feb 2014 09:06 #1 av Eric Ericsson
Är det fler som skulle tycka det var intressant att ha en sluten katergori/ämne, som bara inloggade besökare kan se för diskussioner som t.ex.prissättningar mm. som vi kanske inte vill ska vara allmänt synligt.

Kanske en grupp man som företagare kan begära medlemskap i?
Följande användare sa tack: Lars Blomkvist

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 feb 2014 13:53 #2 av Olle Andersson
Skulle man som företagare känna sig tryggare att diskutera priser på det sättet så är jag inte emot idén i sig men jag är intresserad av att resonera kring vilken funktion man anser att den ska fylla?

Priser lämnar man väl oftast ut till vilken kund som helst som frågar? Timpris och ersättning för servicebil är kostnader som man sällan skyltar med på hemsida etc men som aldrig är problem att få uppgift om ifall man ringer och frågar. Därav kan jag inte känna att de är direkt hemliga. Skulle väl vara materialpåslag och påslag för underentreprenör. Handlar man med konsumenter har man väl inte riktigt rätt att hemlighålla detta heller.

Prissättningar som inte ligger öppet för allmänheten är, allafall i min värld, sådana prissättningar man inte vill dela med sig av till konkurrenter? Då tänker jag på fast ersättning i anbudsförfrågningar.

Som sagt, jag är ute efter att resonera kring vilka diskussioner kring priser som är så hemliga för allmänheten men som man glatt delar med sina konkurrenter. Inbjudan till kartell? =)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 feb 2014 14:56 #3 av Stefan Ericson
Hej på er!
Att diskutera och göra upp om priser på ett slutet forum kan anses som kartell och bryta mot lagstiftning.
Jag var med på ett möte på en Finlands färja för service chefer, på 80 talet. Då ville branch organisationen att att priserna skulle höjas. Dom menade på att det inte var olagligt pga att dom gick ut med protokoll.
Det blev inget av det iallafall.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 feb 2014 15:47 #4 av Eric Ericsson
Var nog lite otydlig i det första inlägget.

Men idén kom från ett annat forum inom ett helt annat område, ett citat för beskrivningen av den gruppen.

Denna kategori kan endast ses av användare som är medlemmar i gruppen "xxx".
Genom detta diskuteras här enbart företagsfrågor som ex uppdragsgivare ej bör se. Exempel kan vara strategier vid förhandlingar, avtalsförslag odyl.

Det är viktigt att alla andra frågor tas i de öppna forumen och spörsmål av denna karaktär kan Admin eller moderator flytta ut till de öppna forumen!


Hoppas ni får en tydligare bild över hur jag menade då

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.038 sekunder