Bilen beter sig konstigt, varför?

10 mar 2012 16:19 #1 av Patrik Hedlund
Finns det någon bilkunnig här? Själv så är jag ganska så ointresserad av bilar, så jag kan absolut ingenting om dem.

Min privata bil, en VW Passat Sedan -00, har haft ett litet problem sedan jag köpte den för snart 2 år sen (fy i sjutton vad tiden går fort!). Ibland när man växlar ner till 1:an eller 2:an och ska iväg igen (exempelvis efter att man svängt) så ökar den farten först, men sedan kan den tappa sin kraft och då får man gasa ännu mer för att den ska "komma tillbaka" och efter det blir den som vanligt igen. Det händer bara på de två lägsta växlarna.

VARFÖR? Vad är det för fel? Någon med koll?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2012 18:01 #2 av Peder Myrne
Jag kan inget om VAG-bilar, men ett allmänt vanligt fel på "moderna" bilar som har några år på nacken är det elektroniska gasspjället/trottelhuset som antingen är i behov av rengöring eller helt enkelt ger upp elektriskt (gasvajern har varit avskaffad sedan -00 iaf på Volvo). Även dåliga tändspolar är ett ganska vanligt fenomen (vilket VAG drabbades ganska hårt av runt milllennieskiftet om jag minns rätt). Annars har du detta forum att kolla runt lite på:

www.garaget.org

22 maj 2012 19:28 - 22 maj 2012 19:29 #3 av Patrik Hedlund
Tack för svar!
Okej, tändspolar har jag hört att VW bytt ut på tusentals bilar för att det krånglat.
Jag kan titta in garaget.org och se om det finns någon tråd om liknande problem alt. starta en egen tråd. :)

Problemet har för övrigt börjat dyka upp oftare och oftare. Hittade en tråd via google där TS beskrev problemet ganska bra.
"När jag gasar så reagerar inte motorn och det känns som den håller på att dö, den hackar även. Även fast jag gasar full så kan det ta 3-4 sekunder innan det händer något. det händer ofta och regelbundet när man kör. Det känns som att bilen tappar all kraft."

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

22 maj 2012 19:57 - 22 maj 2012 19:58 #4 av Slugge
Vad menar du med att växla ner till ettan, kör man så numera eller? :)Är inte heller så intresserad men hade liknande problem och då var det bränslepumpen som var dålig.

22 maj 2012 20:05 #5 av Patrik Hedlund
Ska man glida sakta så brukar 1:an ramla i ibland.

Okej, ja något sånt kanske att det kan vara. Att motorn inte får bensin en kortis (obs ordvits).

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

09 jul 2012 15:44 - 09 jul 2012 15:45 #6 av Patrik Hedlund
Jag har haft bilen på mellanservice plus att de bytt bromsslangar fram. Då upptäckte de att luftmassamätare var defekt och då kan dessa symtomer dyka upp. Så grymt skönt att veta vad felet är! LMM har jag hittat vart den sitter och den ser ganska enkel ut att byta så tänkte försöka själv. Blev tipsad om att köpa en beg. LMM på internet så tänkte göra det. 2003 kr plus 600 kr för arbete skulle Bilmetro ha för jobbet.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

10 jul 2012 23:30 #7 av Magnus
Ska du köpa en beg. LMM så ska den då inte kosta många kr eftersom man aldrig kan va säker på skicket på den. Finns ju liksom inget som indikrerar på om den är sliten lr i gott skick, mer än att bilen den satt i inte hade samma symptom. Bytte LMM på min förra Volvo, tror ja gav 1800:- för en ny på internet o gjorde bytet på 10 min.
Jag hade tur o kände en kille som har jobbat på volvo o även kört några bilar likt min så han hade en LMM som stämde överens med min så vi provade den o bilen gick normalt igen. Så då visste jag att det var grönt att köpa en ny o byta, för vissa saker anser ja inte är värt att köpa beg o byta, t.ex LMM o andra givare. Man kan även testa att dra ur kabeln o se om symptomen försvinner, då bilen ska gå ut i ett leap-home läge, typ gå framåt fast med reducerad effekt o ev. lägre hastighet, inte svara på gasen på samma sätt etc, är olika på olika bilar. Om bilen gör det o sen börjar att spöka igen när du ansluter LMMen så kan man va nästan helt säker på att det är den som felar.
Får man fråga vad du får ge för en beg? Lär som sagt inte få va allt för många kr eftersom det är svårt att bedömma skick på den.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

11 jul 2012 16:11 - 11 jul 2012 16:26 #8 av Patrik Hedlund
Ja, det var lite det jag misstänker också, men det var en kompis som sa att det är "bäst" att köpa en begagnad från Bildelsbasen.se .
Runt 500 kr verkar de kosta.

Jaha, kanske man ska göra det testet då för "kul". Tack!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

12 jul 2012 11:26 #9 av Magnus
500 kr kanske det kan va värt ändå om man då vet att den är trasig, och den beg. håller säg 10.000 mil till, då har man ju gjort en fin affär.
T.ex om tempgivaren pajar man man få roliga effekter på tomgång t.ex, för då tror datorn att bilen är kall mest hela tiden, och höjer tomgången längre tid än normalt, o då börjar den gå dåligt, lr som min, började o rycka för att sen sura igen o stanna. Kunde för allt i världen inte komma på vad det var, provade med annan tomgångsmotor o spjällägesgivare o annat kul, men tills slut när jag pillade lite på tempgivaren så såg jag att en tråd va nästan helt av i genomföringen, bytte den o bilen betedde sig normalt igen. Fast sista typ två veckorna anade jag givaren för det va då det blev så stora variationer så att tempnålen börja o leva sitt eget liv.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Sidan laddades på: 0.042 sekunder

Senaste foruminlägg