Jag och frugan sitter nu och planerar vår köksrenovering.
Vad är ni mest nöjd med er köksrenovering?
Vad är ni mest missnöjd med?
Vad skulle ni gjort annorlunda?
Tar gärna emot alla sorters tips för att få det perfekta köket. Alltså inte bara sådant som har med EL och belysning att göra (därför jag skriver i "Offtopic". Är det någon annan kategori som passar bättre så får någon flytta )
ps. Behöver ju så klart inte vara ert eget kök. Har ni sett någon ovanligt fiffig lösning hos någon kund/kompis så går det givetvis också bra ds.
Jo jag har sett några som rekommenderar tallriksvärmare. Spontant så känns det ganska onödigt! Vill man nödvändigtvis ha tallrikarna varma kan man väl lika gärna värma dem i ugnen? :rulla:
Jag har grubblat över vår framtida köksrenovering säkert ett år och det som jag tycker är svårast att bestämma är vilket typ av golv som är bäst!
Plastmatta
Säkert mest praktiskt. Tål hur mycket vatten som helst. Lätt att rengöra. Mjukt att gå/stå/ramla på. Men känns ju onekligen lite "billigt". Och blir väl lätt "sunkigt" efter några år?
Klinker/stengolv
Tåligt. Tål vatten. Också ganska lätt att rengöra. Håller sig snyggt väldigt länge. Men är å andra sidan jävligt hårt! Tappar man något så går det garanterat sönder. Sliter mer på kroppen att stå/gå på. Ramlar barnen och slår huvudet blir det inte roligt!
Trä (ekparkett)
Relativt mjukt för kroppen men skadas då också väldigt lätt. Blir stort jack om man tappar gjutjärnsstekpannan. Blir väl hyffsat vattentåligt och lätt att rengöra om man lackar med en rejäl golvlack.
Patrik Hedlund skrev: Ge sjutton i att slänga er i golvet. Klinker.
//Patrik
Och jag skulle säga:
Ge sjutton i att slänga saker i golvet. Trägolv.
Jag har haft trägolv i mina tre senaste boenden, har funkat utmärkt. Visst blir det lite märken, fast det är nog mest en själv som ser (och det är väl klart beroende på beteende, jag är kanske inte pedant men visst bryr jag mig och det är inte varje dag man tappar något direkt).
Ja efter vår son ställde sig upp på en hög stol, dansade eller vad han nu gjorde, och ramlade bakåt och slog huvudet i golvet så är nog sten/klinker rätt så uteslutet i köket!
Lutar mot trä, laminat, eller någon plast/vinyl/etc variant...
Ang. Sonos ljudsystem så älskar jag det! Dock har jag placerat om enheten så den är tillgänglig, för det är sjukt mycket bekvämare att muta/volym justera på knapparna när man hör att sambon skriker nått från nått annat rum. Istället för att leta rätt på telefonen/kontrollen.
Fick tips om
Pergos nya "Vinylgolv".
Det är typ som laminat men känns mer som trä. Den är varmare och skönare att gå på (provade själv nyss).
Detta kan nog vara en bra idé i kök!
Tekniska egenskaper
Slagtålighet
Pergos vinylgolv har en yta som består av flera lager. I kombination med det kompakta bärarmaterialet ger det golvet hög tålighet mot slag och avtryck, vilket skyddar golvet från skador.
Vattentålighet
Vårt Moisture Resistance System kombinerar ett fukttåligt bärarmaterial med en stark och tät klickfog. Detta gör Pergos vinylgolv till några av de mest vattentåliga golven på marknaden.
Ljuddämpning
Kombinationen av vinylen och det ljuddämpande SoundBloc™-lagret som sitter under alla Pergo-golv ger golvet mycket bra ljuddämpande egenskaper.
Enkelt underhåll
Pergos vinylgolv med PUR- lager är smutsavvisande, vilket förenklar städning och underhåll. Klickfogens täta konstruktion hindrar dessutom smutsen från att tränga ner i fogen.
Enkel läggning
Tack vare läggningssystemet PerfectFold™ och det fastlimmade ljuddämpningsmaterialet går det snabbt och enkelt att lägga golvet. Vik ner golvet på plats och det är klart på nolltid.
Brandsäkerhet
Pergos vinylgolv har hög brandsäkerhet. De är utformade för att klara alla europeiska krav för installation i evakueringsutrymmen eller samlingslokaler.
Slitstyrka
Pergos vinylgolv har en skyddande flerskiktsyta. Slitlagret har ett extra polyuretanlager (PUR) som ger reptålighet och gör golvet enkelt att rengöra.
Stolsben med hjul
Flerskiktssystemet i Pergos vinylgolv i kombination med bäraregenskaperna är utformat för att klara belastningen från möbler med hjul.