Antagligen har de väl bara lagt ifrån sig dom där, men det ser ju lite roligt ut med tanke på att det inte fanns några vanliga kabelsaxar eller sidavbitare i närheten.
nu har jag alltid försökt hålla mig undan allt vad grova kablar heter,
men i de projekt med grofsingar jag ändå råkat ut för har det varit strängeligen
förbjudet att kapa med såg (p.g.a kopparspånen), det har gällt projekt både i Sverige och Norge.
Hur gör ni andra som bara gör grovt? Finns det rekommendationer eller
krav ang. detta?
Jag var på ett oljeraff i några år och där var det som du sa Per strängt förbjudet att såga av kablar, antingen var det en papegoja eller sax till elpressen som gällde.
Vi ifrågasätte nog aldrig varför så jag vet ej anledningen, har svårt att tro att om man sågar av kabeln och sen skalar upp den att det skulle "krypa" in spån mellan ledaren och isoleringen. Kanske nån gammal skröna som lever kvar?
Vi körde med hydralik kap och press. från 35 eller om det var 50 kvadrat. upp till 240. Var dock jobbigt att stå och trampa när den hade läckt ut en massa olja:S men det funkade i alla fall. Men skulle helldre använda eldrivna kapar och pressar. Går fortare och enklare.
Har för mig att det kan bero på lutningen du ska ha på kabeln efter du har skalat och skall ansluta den till ex. säkringknivhållare. Men det fixar man ju efter man har sågat av kabeln med en tigersåg med en
medelstor papegojsax.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison