Världens Ekonomi.

06 aug 2011 06:56 #1 av Magnus H
Tänkte dra in detta tråkiga och invecklade ämne.

Nu när ekonomin är påväg åt hel..te, skulle jag vilja veta vad ni tycker om detta att vi lånar pengar åt andra
länder som är i "kris".

Till exempel Grekland nu, jag åtminstonne tycker INTE om att vi skickar ut våra skattepengar till länder där
folk har sina döda pansionärer i garderoben bara så dom skall få deras pansion fasten dom e död.
Ett land där en statlig buss-chaufför får BONUS om han kommer i tid till sitt arbete.

Nu betalar vi för detta och istället för att se till att våra pansionärer här i Finland kanske får det lite bättre,
eller lägger pengar i något annat statligt. Så skickar vi iväg dom till ett land som inte har samma "moral"
eller tankegång som oss.

Nu läsar jag att USA har ekonomin som stupar, och går de ner går de inte ensamma.
Vad händer om länder som har tagit lån inte betalar tillbaka?
Jag kanske ser saken lite mörkt när jag säger, att dett isånafall är ett bra början på ett 3'je världskrig.

Det jag vill se är en Nordisk-Nation istället för EU. En Nordiska-Nation som iallafall har
näraliggande moraliska grunder arbetar-lagar,skydd och funktion.

Jag betalar gärna om mina grannar i väst skulle ligga risit till.
Inte ett land långt söderom, som inte har några lika värderingar.

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 aug 2011 09:25 #2 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Världens Ekonomi.
Nu är jag ju ingen ekonom, men det kanske finns någon egoistisk anledning också att låna ut till andra länder som är i kris? Att det skulle bli ännu värre för Sverige (och Finland) om Grekland inte får ekonomisk hjälp?

Däremot håller jag helt med om att Grekerna verkar vara jävligt bortskämda. Vilda protester för att pensionsåldern höjs från 50 till 55 för stadsanställda eller vad det nu var :whistle:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

06 aug 2011 19:15 #3 av Åke Gustafsson
Svar från Åke Gustafsson i ämnet Världens Ekonomi.
Hörde idag att USA fått sänkt kreditbetyg! Igen dans på rosor att heta Obama nu inte :S

Tänk om vissa stater (som det går bra för) i USA vill bli självständiga? Vad händer då?

Sidan laddades på: 0.037 sekunder

Senaste foruminlägg