Har vi några fjällvandrare/naturmänniskor här? Har du varit ute på någon tur i år eller ska du ut?
Trodde länge att det inte skulle bli något för mig I år men nästa veckoslut bär det av till Marsfjäll ändå - hurra! Diverse ny utrustning ska äntligen få visa vad de går för Och senare i höst är siktet inställt på en bit av Höga Kustenleden tillsammans med familjen, en fyraåring, en på fem och moderskeppet såklart. Det ska börjas i tid
Är det kul att vandra? Var upp till Messlingen, i närheten av Funäsdalen, tors-lördag där mor och far har köpt en tomt och ska bygga en stuga. En tanke som susade genom skallen när jag var där uppe var att det kanske faktiskt skulle vara lite kul att vandra på fjället och så.
Krävs det att man har hyfsad kondition eller är det bara att resa sig direkt från soffan och ut och vandra?
Ahm, okej. Ja, man kanske får ta och testa då, men det får nog bli om något år när stugan står klar och man kan ha den som "bo".
Resan upp till Messlingen är inget man gör på en handvändning. 35 mil, typ 5 timmar bilkörning.
Men vad ska man ha i en "Nybörjaruppsättning av utrustning" då?
Om du bara ska göra dagsturer med stugan som bas behöver du ju egentligen bara (förutom rätt skor och kläder) en lämplig ryggsäck att förvara mat i och ev sprit/gas/multifuelkök (och bränsle såklart) om du tänker laga maten.
För längre turer behövs såklart mer men mycket är ju individuellt. Ett bra tält, regnkläder (även för ryggsäcken), mer mat, vatten (om det inte finns på plats), torrt ombyte, hygienartiklar osv. Det som klarar sig med kanske 15 kg packning i två veckor exkl det de har på kroppen. Själv brukar jag väga in på 20-25 kanske men är på väg neråt
För att räkna ut ung. hur stor ryggsäck man behöver kan man packa ner allt i kartonger och räkna ut volymen