Tipsa en lärling

05 feb 2015 11:45 #1 av Adam
Tipsa en lärling skapades av Adam
Tjena !

Pluggade till Elektriker på gymnasiet och tog studenten 2012.
Och efter studenten fick jag ett annat jobb som inte har med el att göra, men nu är jag sugen på att försöka ordna en lärlingsplats och bli elektriker innan det blir försent!

Men känns som jag glömt en hel del och skulle behöva friska upp minnet lite,

Så vad tycker ni en lärling "bör" kunna ? ge gärna exempel så ska jag läsa på lite om det och kanske slipper framstå som en jubelidiot.

tacksam för alla svar !

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 feb 2015 14:34 #2 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet Tipsa en lärling
Med glatt humör och intresse kommer du långt

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

05 feb 2015 15:49 #3 av Martin
Svar från Martin i ämnet Tipsa en lärling
Kan du bara lite material val och har drivet att jobba.

Klipp dig. Plocka ur Mp3´n, Lämna facebook mm till fritiden och ett glatt humör är det som ger.
Lön antar jag att du ska erbjuda vanliga instegslönen. Alt att man kanske kan pressa sig lite om man tex har gjort mycket datajobb mm sedan tidigare. Det viktigaste är dock att man känner någon som kan hjälpa en in.

42

05 feb 2015 16:30 #4 av Alexander N
Svar från Alexander N i ämnet Tipsa en lärling
Håller med lars och martin. Att man är arbetsvillig och lite "framåt" är ett måste i mina ögon. Att du faktiskt ställer frågan här är en bra början.
Har du gjort färdigt en uppgift:
1) Tänk om det finns något annat du kan göra. Är det något du vet säkert ska göras och vet hur det ska göras så är det bara att köra på. annars säg till chefen "jag är färdig och tänkte fortsätta med detta, är det ok?"
2)Fråga vad som finns att göra om du inte vet.
3)Finns ingen som har tid/möjlighet att svara/hjälpa dig (kommer garanterat hända) stå inte med händerna i fickorna. Samla ihop matrial som blivit utspritt, städa, studera ritningen m.m. finns alltid något.

Kolla bara telefonen på rasten, låter tufft kanske men bra att börja så tills man får en känsla för hur man ska hantera det på sin firma.

Rent kunskapsmässigt är det svårt att säga, beror väldigt mycket på vilken firma och vilka jobb du hamnar på. Kan du ohms lag så klarar du det teoretiska i några år utan problem på dom flesta ställen :D

Se till att du kan läsa en ritning, kan symboler för uttag/strömbrytare m.m. Lär dig lite matrial som martin sa så du vet vad EKK, TC, FK, trapp, kron och sådant är, ha koll på hur man kopplar dom olika strömbrytarvarianterna.

Kan du detta är du med på banan, iaf som villa installation/service elektriker. Hamnar du på industri är jag inte rätt man att svara på det.

Oj vad långt det blev, TLDR; Visa att du vill vara där och lära dig!
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

05 feb 2015 17:43 #5 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Tipsa en lärling
Jag skulle vilja säga att en duktig och kunnig chef är viktigt, lika så att arbetskamrater delar med sig av kundskaper. Jag har lärt mig nästan allt jag kan om bearbetning av kunder.

05 feb 2015 18:18 #6 av Lars Blomkvist
Jag har inställningen att lära ut så personen kan öppna eget när han/hon är mogen.
Startar dom eget så grattis och fullt stöd och samarbete. Annars stanna kvar som duktiga arbetsledare mm.

Följande användare sa tack: puttrix, Stefan Ericson

05 feb 2015 20:49 #7 av Paul Wargenstahm
Svar från Paul Wargenstahm i ämnet Tipsa en lärling
En massa bra svar redan, men man ska kanske också nämna självklarheter (för oss med ett par år på nacken) som att komma i tid, och att gärna använda ett någorlunda korrekt språkbruk.

Hamnar man på industri så är de önskvärda kunskaperna helt beroende på vad det är för industri. Generellt så bör man ha en viss förståelse för logik, ha lite pejl på olika givare, och någorlunda pejl på trefas.

Hamnar man på service på landsbygden kan man nog räkna med en del vidriga uppdrag. Gissa vem som får gå ner i gödseltanken när slampumpen behöver bytas eller servas?

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.

05 feb 2015 21:19 #8 av Lars Blomkvist
Jag personligen hatar penalism och annat som gör att lärlingarna lessnar på yrket. Jag tog strid mot detta när jag började (86) och fick mycket skit för detta. FAN, få grabbarna att trivas samt lära dom så mycket som möjligt så både dom och firman utvecklas måste väl vara det bästa :lol:

Följande användare sa tack: Electrum

05 feb 2015 21:55 #9 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Tipsa en lärling
Lars!
Jag är är en Sjövärnskårare, jag var den enda som blev kvar, från sjövärnskursen 1972, av 60 st, vid spårösund i Västetvik. Hårda kompani straff och rötägg.
Följande användare sa tack: Lars Blomkvist

06 feb 2015 06:40 #10 av Paul Wargenstahm
Svar från Paul Wargenstahm i ämnet Tipsa en lärling

Lars Blomkvist skrev: Jag personligen hatar penalism och annat som gör att lärlingarna lessnar på yrket. Jag tog strid mot detta när jag började (86) och fick mycket skit för detta. FAN, få grabbarna att trivas samt lära dom så mycket som möjligt så både dom och firman utvecklas måste väl vara det bästa :lol:

Håller med dig fullständigt. Tyvärr förekommer det fortfarande allt för ofta att praktikanten/lärlingen får göra skitjobbet. Jag har själv varit med om det under min praktik, men gjorde klart för arbetsledaren att det var en engångsföreteelse. Sen var allt lugnt.

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.
Följande användare sa tack: Lars Blomkvist

Sidan laddades på: 0.049 sekunder

Senaste foruminlägg