Hårt sittande FK

18 mar 2021 16:20 #1 av .
Hårt sittande FK skapades av .
Har någon ett bra tips för att dra ut äldre ledningar i gamla vp-rör som sitter som berget ?
Vad är det som gör att ledningar känns helt stumma och inte rubbar sig när man drar i dom.
Finns det nåt gammalt elektrikerknep som funkar ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 mar 2021 20:56 #2 av Claes Börjesson
Svar från Claes Börjesson i ämnet Hårt sittande FK
Spik !
Någonstans på vägen sitter en fin spik, i mitt hus som jag renoverat under åren har jag hittat flera genomspikade elrör.
Ibland har jag kunnat gissa var elröret varit draget, jag har då försiktigt tagit bort spikar, och vips ...... elkabeln lossnade.
Klippte ner längde på spiken och satt tillbaka dem,

23 mar 2021 09:56 #3 av Lorentz Björklund
Hej
Det har gått några dagar sedan din fråga så du har kanske redan löst problemet.

En tänkbar orsak, förutom spik, är användningen av smörjmedel vid tråd och kabeldragning.

Det fanns färdiga glidmedel som av vissa frikostigt användes vid tråddragning. Andra använde handdiskmedel, tvål eller vad de fick tag på när det gick tungt att dra i kabel eller tråd.

Dessa smörjande åtgärder har den stora nackdelen att de kan torka och då fungera som lim.

Du kan prova att först skjuta tråden inåt för att se om den lossnar eller att blåsa luft in i röret. Har du otur hjälper inte enkla åtgärder och till slut blir man tvungen att lägga en kabel runt problemet.

Äldre elektriker använde barnpuder/talk eller blåste in luft i röret med munnen. Fukten i utandningsluften räckte ganska ofta till för att tråden skulle glida lättare.

Problemet minskade när den "rillade" FKn dök upp, det blev då mycket lättare att dra tråd.

Tyvärr är den bistra sanningen att det numera är en halvt bortglömd yrkeskonst att böja och förlägga VP-rör så att tråd eller kabel går lättare att dra in i rören.

MVH
Lorentz

17 apr 2021 21:43 #4 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Hårt sittande FK
Dagens flexsslang är så bra med lågfriktionsinsida och styva så om dom bara klamras korrekt så går det bättre att dra tråd i dom jämfört med VP-rör.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

17 apr 2021 21:46 #5 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Hårt sittande FK
Enligt min erfarenhet om FK sitter väldigt fast så beror det ofta på att det finns en övertapetserad kopplingsdosa någonstans som man inte sett. Hittar man den så brukar det bli skillnad!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Sidan laddades på: 0.043 sekunder

Senaste foruminlägg