Felsöka gatbelysning med TN-C?

07 mar 2012 20:51 #1 av Ola Sjöberg
Hur sjutton gör man för att hitta jordfel på långa belysningsslingor med 3fas TN-C?

Idag hängde jag faktiskt på meggern tills jag kom på att jag inte hade lust att gå runt 1km och plocka nollan i varenda stolpe.
Det fick bli den hårda metoden: koppla ur på lämpliga ställen och på med strömmen..., jag lyckades faktiskt, men det måste finnas en bättre och säkrare metod? Dessutom tar det väldigt lång tid.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 mar 2012 20:57 #2 av Ronnie Lidström
Megga med 250V? :rulla:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 mar 2012 07:32 - 08 mar 2012 07:34 #3 av Tobias Karlsson
Tror inte du har så mycket annat att välja på än att göra som du gjorde, fast du behöver ju inte släppa på ström, du kan ju ohmäta istället.

Har du tur är ju kortisen mellan två faser och inte till nolla/jord. Då räcker det med att skruva ur säkringen i stolpen och sedan starta stöttdonet på hela slingan. Men hur ofta är det en sådan kortis då..


Gick alla säkringar eller bara en?
Om bara en går kan du ju felsöka effektivare, var tredje stolpe behövs ju bara kopplas ur då.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 mar 2012 07:55 #4 av Tomas Persson
Precis som Tobbe säger.....Koppla från ljuskällan (som bör vara avsäkrad). Sektionera sen "nätet" på strategiska punkter och på med meggern så kommer du snart fram till vilken sektion felet ligger på. Sektionera igen i mindre bitar och snart har du kommit fram till mellan vilka stolpar som felet ligger

"Jaha......där löste den"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 mar 2012 17:37 #5 av Ola Sjöberg
Ja, det var just det att slippa åka runt hela byn, många stolpar blir det (fastkärvade No-sab skruv, jippi).

Problemet är inte kabelfel utan oftast drosseln.

Undrar förresten om gatbelysning är den enda slags "gruppledning" som tillåts ha TN-C? Jag kan i alla fall inte komma på någon annan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 mar 2012 18:30 #6 av Pelle Svensson

Ronnie Lidström skrev: Megga med 250V? :rulla:


Nu kanske detta förslag var mer menat som ett skämt. Men borde man inte kunna megga med 250V utan att armaturer pajjar, och samtidigt hitta jordfelet?

Jobbigt att skruva upp XX antal luckor i stolparna för att komma åt säkringarna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 mar 2012 06:13 #7 av Stefan Lundell
Jag hade i fjol ett jordfel på ytterbelysningen vid en kyrkogård. Det visade sig att flera av förgreningarna till de olika stolparna var förlagda i marken så det kom bara upp en matning till varje stolpe. Det blev bara att ta det den hårda vägen och borra upp skruvarna till luckorna på stolparna (järnstolpar). Tro det eller ej men i en stolpe där felet var så hängde det en kletig massa som en gång hade varit en mördarsnigel. Fråga mig inte hur den hade kommit dit. På något sätt så hade den "smittat" porslinet för trots att jag tog ut och tvättade det med diverse olika elrengöringsmedel så slog den till jord med ganska höga värden när jag meggade.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.049 sekunder