EIO Eltest

01 feb 2011 22:59 #1 av Mats Persson
EIO Eltest skapades av Mats Persson
Hej!

Någon här som genomfört ett EIO Eltest? Vad innehåller ett sådant paket?
Är man inte medlem i eio kostar det otroliga 55000kr :ohmy:

Likaså om det står något matnyttigt i installatörsfoldern? Den kostar ju 5000kr medans den är gratis för medlemmar... :)

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2011 16:04 #2 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet EIO Eltest
Jag har utfört ett EIO-eltest.
"Lathunden" som man hade med sig var väldigt bra att ha, tycker jag. Där stod allt man skulle kolla och kontrollera och så för att få med allt.
Kollade och mätte och antecknade allt på rutigt papper. Och knäppte massor av kort.
Sedan fick man sitta ner och sammanställa och fylla i papper där man fick skriva åtgärdspunkter och dyl.

Jag hade nog inte velat varit utan installatörsfoldern. Den var bra att kunna checka av.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2011 16:08 #3 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet EIO Eltest
Jag har köpt det där paketet.. Har dock aldrig använt det :blush:. Får skylla på tidsbrist. Har tänkt göra ett eget testprotokoll.. tyckte det som följde med inte var så bra/fullständigt.

Minns inte vad de kostade med en dryg tusenlapp tror jag.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2011 20:45 #4 av Mats Persson
Svar från Mats Persson i ämnet EIO Eltest
Ja det kostar 1800 för medlemmar...

Patrik: gör ni många besiktningar vid tex köpa av hus?
Jag funderar på om där inte finns lite av en marknad, det är inte många som köper elbesiktningar...
Var hos en kompis och kika på deras nyköpta hus.. Ja, vad ska man säga :) Där hade bott en "elektriker" innan... Hade varit lite smartare om jag fått komma dit tidigare.. Säkert gått att pruta lite på priset... Även om ny el inte är det mest kostsamma att ågärda.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2011 21:07 #5 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet EIO Eltest
Nja, tror inte att vi gjort så många faktiskt. Jag vet att jag har gjort en och min servicechef har gjort en.

EIO-eltestet som jag utförde gjorde jag för att jag sålde det till kunden när jag var där och installerade ett astrour på utebel.
Vid första anblick så såg installationen lite tvivelaktig ut, men efter testet så var det inte så jättefarligt. Men upptäckte att JFB inte funkade i alla fall. :)

Ja, det finns säkert en marknad för det. Man borde sälja in det lite mer. Mäklare borde rekommendera människor som köper hus att utföra ett EIO-eltest osv.
Jag vet inte jag, är det så många firmor som erbjuder tjänsten, tror ni?
Minns att vi debiterade en startavgift och sedan 650 kr/tim (plus bjöd på astrouret).

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2011 21:51 #6 av Mats Persson
Svar från Mats Persson i ämnet EIO Eltest
Minns du hur lång tid testet tog, ca?

650kr/h.. Ja så fort det blir en "konsult" tjänst så kan man ta mer betalt.. Fast i och för sig så får man ju ingen material försäljning. ;)

Jag tror inte där är så många firmor som kör med det, inte så så att de marknadsför det..

Vad tror ni/Ronnie om att ha en låst forumdel som bara medlemmar (alla medlemmar) kan läsa? Jag tänker mest på att tex inte presumtiva kunder ska tycka att man är en girig jäkel, eller andra "känsliga" diskutioner... Jag tänker på vissa diskutioner på BH...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2011 22:01 - 02 feb 2011 22:02 #7 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet EIO Eltest

Mats Persson skrev: Minns du hur lång tid testet tog, ca?

650kr/h.. Ja så fort det blir en "konsult" tjänst så kan man ta mer betalt.. Fast i och för sig så får man ju ingen material försäljning. ;)

Jag tror inte där är så många firmor som kör med det, inte så så att de marknadsför det..

Vad tror ni/Ronnie om att ha en låst forumdel som bara medlemmar (alla medlemmar) kan läsa? Jag tänker mest på att tex inte presumtiva kunder ska tycka att man är en girig jäkel, eller andra "känsliga" diskutioner... Jag tänker på vissa diskutioner på BH...

För mig tog det ungefär en dag att utföra testet och sammanställa.
Men det där beror ju på hur stort huset är och så där. Om det är mycket fel osv.

Men har man utfört några tester och är lite "varm i kläderna" så går det nog fortare, skulle jag tro.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.054 sekunder

Senaste foruminlägg