Leta jordfel i gammal anläggning

08 maj 2023 21:07 #1 av Peter
Jag letar jordfel i en gammal industrilokal.
Det är en 3-fas belysningsinstallation som består av både 30-åriga gamla lysrörsarmaturer och nyare T8 samt LED HighBay armaturer.

Det är 3-fas via kontaktor. Proppsäkringar och ingen JFB.

Det är jordslutning på en fas.

Hur gör man enklast?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 maj 2023 06:19 #2 av Patrik
Hej,
Utan att veta hur det ser ut och övriga förutsättningar hade jag nog spontant försökt att dela installationen på mitten, sedan lokalisera vilken del som det är fel på. För att sedan dela den felande delen på mitten igen och fortsätta så tills jag ringat in felet. Och medans man flyttar sig i lokalen inspektera det man kan på vägen okulärt i fall man ser något uppenbart eller misstänkt.
Mvh Patrik
Följande användare sa tack: Peter

09 maj 2023 06:45 #3 av Peter

Patrik skrev: Hej,
Utan att veta hur det ser ut och övriga förutsättningar hade jag nog spontant försökt att dela installationen på mitten, sedan lokalisera vilken del som det är fel på. För att sedan dela den felande delen på mitten igen och fortsätta så tills jag ringat in felet. Och medans man flyttar sig i lokalen inspektera det man kan på vägen okulärt i fall man ser något uppenbart eller misstänkt.
Mvh Patrik

Ok, ja det har jag tänkt och börjat med. Kan jag koppla bort halva och megga med armaturer (hf don, drosslar, led lampor) anslutna? Vilken spänning törs jag lägga på.?

09 maj 2023 09:22 #4 av Torbjörn Forsman
Om du ska megga med elektronik (HF-don och LED-armaturer) inkopplade, så bygla ihop fas och nolla, megga sedan mot jord. Använd inte högre spänning än vad som behövs för att upptäcka jordfelet, 500 V borde säkert räcka.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Patrik , Peter

14 okt 2024 17:45 #5 av Angela

Peter skrev: Jag letar jordfel i en gammal industrilokal.
Det är en 3-fas belysningsinstallation som består av både 30-åriga gamla lysrörsarmaturer och nyare T8 samt LED HighBay armaturer.

Det är 3-fas via kontaktor. Proppsäkringar och ingen JFB.

Det är jordslutning på en fas.
bonus utan insättning för svenskar
Hur gör man enklast?

Tjena! Om du har en jordslutning på en av faserna och ingen JFB kan det bli knepigt, men en metod är att börja med att mäta isolationsmotståndet på varje armatur. Koppla bort en armatur i taget och mät, så kan du identifiera var felet ligger. Ofta är det de gamla lysrörsarmaturerna som orsakar problem. Ett tips är att börja där och arbeta dig framåt.

18 okt 2024 08:02 #6 av Ronnie Lidström
Är det så pass stort fel att säkringen löser ut så brukar man ibland se vart det blixtrar när man skruvar i en säkring.

Försök få lokalen så mörk som möjligt.
Bygla/håll in kontaktorn
Skruva i en säkring i taget
Be nån stå bra till så man ser om du inte ser själv från centralen

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Sidan laddades på: 0.053 sekunder