Ik3 på 10,06 kA. Vilken säkring?

14 jul 2021 12:14 #1 av Viktor
Hej,

Jag har en central där det idag sitter 6kA-säkringar idag. Ik3 ligger på 10,06 kA, min första tanke är ju att här måste det bytas till 15kA-säkringar!

Men sen när jag såg priset började jag tänka lite mer... (Det är en relativt stor central.)

Om det nu skulle bli en 3-fasig kortslutning i centralen, då bryter ju huvudsäkringen, så varför ska man anpassa säkringarna efter Ik3?

Är det för att säkerställa funktionen efter den eventuella kortslutningen?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jul 2021 19:10 #2 av Filip
Vad har du för typ och storlek på huvudsäkringen?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jul 2021 20:08 #3 av Viktor

Filip skrev: Vad har du för typ och storlek på huvudsäkringen?


Tror dom låg på 80A, får dubbelkolla imorgon.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jul 2021 22:17 #4 av Ronnie Lidström
Tror det vanligaste är att sektionera upp med några "försäkringar". T ex en 3fas gänga 2/3 grupp för varje rad med normsäkringar. Så får du ner kortslutningsströmmen och kan köra med "vanliga" dvärgar.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jul 2021 07:02 #5 av Viktor
Huvudsäkringen till centralen ligger på 80A, ser ut som NH1or.

Efter det sitter det försäkringar på 63A, och Ik3 är ändå 10,06kA. Uppmätt vid fasskenan på dvärgbrytarna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jul 2021 08:07 - 16 jul 2021 08:08 #6 av Magnus H
Orsaken att "försäkra" är att smältsäkringar brinner av före energin blir så stor som 10.06kA vad exakt måste du kolla i säkringstillverkarens datablad.

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jul 2021 08:41 - 16 jul 2021 09:11 #7 av Viktor

Magnus H skrev: Orsaken att "försäkra" är att smältsäkringar brinner av före energin blir så stor som 10.06kA vad exakt måste du kolla i säkringstillverkarens datablad.


Okej, då var det alltså som jag misstänkte.

Men då undrar man ju i vilka fall man behöver ha 10kA eller 15kA säkringar då?
Kan inte minnas att jag varit i en större central där det inte sitter en försäkring…

(Kollade databladet för en vanlig ifö eco gG 500V 63A säkring, den bryter på 1ms vid en kortslutningström på 3kA)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jul 2021 11:30 #8 av Bo Siltberg
Det är strömbegränsningsdiagrammet på sidan 4 du ska titta på: www.ifoelectric.com/pdf/Ifo_D-sak_TD.pdf
Där framgår att nätkortslutningsströmmen 10 kA begränsas till knappt 5 kA för en 63 A säkring.
Jag tror inte du verkligen mätte 10 kA med ditt instrument :) Du mätte med en betydligt lägre ström på kanske 20 A och sedan beräknades kortslutningsströmmen. Det kan tydligen slå lite fel.

Sedan när man ska matcha detta mot en dvärg ska man titta på märkdriftkortslutningsbrytförmågan (Ics), en ström som den ska klara upprepade gånger.
Det som står stämplat på dvärgen är märkkortslutningsbrytförmågan (Icn), en ström den klarar nån enstaka gång, men som kan skada dvärgen så att den får ändrade egenskaper.
För Icn = 10 kA är Ics 75% av Icn.
Så 5 kA är mindre än 7.5 kA vilket då är ok.

Man bör också titta på att ledningar efter dvärgarna klarar den genomsläppta energin. Då dvärgar är dåliga på att begränsa energin så blir det försäkringen som står för skyddet vid kortslutning strax efter dvärgen. Men även så stora säkringar som 63 A och 10 kA skyddar ledningar med arean 1.5 mm² med god marginal vad jag kan se. Max får man dock vid ett mellanläge, en viss ström, dvs ett visst avstånd efter dvärgen.
Följande användare sa tack: Magnus H, Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 jul 2021 11:14 #9 av Viktor
Okej, jag ser vad du skriver... Men känner att jag besitter ett visst kunskapsglapp här, för att uttrycka mig milt.

Men efter ditt inlägg gick jag i alla fall dit och mätte igen.

Har en Eurotest XC (MI 3152) Den här gången valde att lägga till 63A säkringen i parametermenyn, men i deras snabbguide står det klart och tydligt att man inte behöver det för Ik3.

Hur som helst fick jag ut Ik2 på 7,8 kA och enligt guiden ska man då multiplicera det med 1,15 för att få ut Ik3 vilket då blir 8,97 kA.

Enligt min bok är problemet löst då...

Bara att köpa 10kA säkringar, inse att man inte kan allt, och gå vidare i livet..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 jul 2021 11:28 #10 av Bo Siltberg
Ja, om man ska förstå vad eurotestern har för sig internt, då är vi två som inte hänger med.
Jag föredrar verkliga mätvärden och diagrammen från Ifö.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jul 2021 21:49 - 27 jul 2021 21:50 #11 av Electrum
Nja, först och främst, läs Bo's inlägg #10 först en eller några gånger till.
Smältsäkringar begränsar nämligen höga kortslutningsströmmar effektivt, nedströms kommer max kortslutningsström vara ordentligt reducerad ifall det är rejält höga Ik före.

Så det är helt essentiellt att först bestämma vad Ikmax är, dvs kolla och beräkna hela kedjan innan.

Men för att förenkla så kan man säga att det är i princip omöjligt att det kan krävas mer än 6kA normapparater om de föregås av en 50A smältsäkring.
Och det är i princip omöjligt att det krävs mer än 10kA normapparater om de föregås av en 63A smältsäkring.

Och har man större smältsäkringar som försäkringar kan det vara dags att börja räkna ifall det är ett väldigt starkt nät innan (nära transformatorn).
Och har man 63A försäkring, eller lite mer, kan det vara idé att räkna/kolla lite, ifall man kanske lätt klarar sig med billigare 6kA apparater.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.053 sekunder

Senaste foruminlägg