Ström i inkommande penledare.

28 aug 2018 19:03 #1 av Per Åke Väppling
Tja! Jag mätte upp 1,4A i inkommande penledare i ett hus, normalt eller? Anledningen till att jag mätte är att husägaren och jag känner att det mer vibrerar än pirrar om man tar i tex diskmaskinen eller kylen. Mätte mellan jord och kylens dörr =14 V. Trodde att dm och kyl var ojordade men dom är jordade. Samma med en laptop om man ansluter nätaggregatet i ett ojordat uttag eller överskåpsuttagen i köket. Ansluter man den i badrummet jordade uttag känns inget. Jag ska kontinutetsmäta jorden nästa gång när jag har installationstestaren med mej. Någon idé vad det kan bero på?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2018 20:16 #2 av Claes Börjesson
Normal ström i PEN-ledaren är summan av strömmen i L1+L2+L3, vilken är 0 om alla faser är jämt belastade.
Vanligtvis är de inte jämt belastade, speciellt inte om man har gott om elektronik, all denna ström returneras via N-ledaren vilket ju blir PEN-ledaren......

Att mäta spänningen i en kylskåpsdörr är ju inte alltid så lätt, det blir flera frågor....
Är kylskåpsdörren riktigt jordad, troligtvis inte.
Vad är det då man mäter ???

Om man skall kontrollmäta jordläckage kan man inte använda en högohmig voltmeter, det mest riktiga är att mäta jord/felströmmen, och då helst genom ett 4-KOhms motstånd (för att simulera en människa).

Jag föreslår att di i stället kontrollerar med Jordfelstestare finns på Kjell och Company, de har allt från en Malmbergs för 199:- till en komplett Fluke 1662 för 10790 (inkl moms).

Bilagor:

28 aug 2018 21:20 #3 av Per Åke Väppling
Vad mäter jag med den fluken som inte 1652 kan mäta?

29 aug 2018 08:56 #4 av Torbjörn Forsman
När du mätte mellan jord och kylens dörr, var det då mellan elnätets skyddsjord och dörren du mätte? Vad var det för spänning som var 14 V (likspänning, växelspänning synkron med elnätet, växelspänning med någon annan frekvens (t ex övertoner till nätspänningen)?

Tänk på att om det finns strömövertoner med samma fasläge i alla faser, så kan det uppstå en ström i PEN-ledaren även om nätet är perfekt symmetriskt belastat.
Om man mäter med ett bredbandigt instrument och det finns någon kraftig relativt lågfrekvent radiosändare i närheten (t ex radiofyr på flygplats eller någon sändaramatör), så är det inte ovanligt att man kan mäta upp flera tiotal volt mellan olika metallföremål som elkraftmässigt sett är jordade.

Jag skulle nog i första hand se det där som ett "nollsläpp" -problem, t ex spänningsfall i PEN-ledarens anslutning till en undercentral i huset.
Vid tveksamma fall är det bra att kolla med oscilloskop (gärna ett gammalt analogt skop) hur kurvformen på spänningar och strömmar egentligen ser ut, i stället för att ta för givet att det är 50 Hz sinus man har hittat.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Per Åke Väppling

29 aug 2018 18:52 #5 av Per Åke Väppling
Tack för tipsen. Jag får kolla igenom centralen och försöka förstå mej på oscilloskopet, sist jag använde ett sådant var i gymnasiet. Samma kund råkade ut för liknande i förra huset där ikeas nymonterade köksfläkt gav stötar när man tog i knapparna. Dom bytte den och problemet försvann. I det här huset är det lite si och så med elinstallationen, diskmaskin inkopplad med gammal grå gummikabel, nygjort badrum med golvvärme utan jfb.

29 aug 2018 18:53 #6 av Per Åke Väppling
Det var 14 V växel.

01 sep 2018 22:14 #7 av Claes Börjesson
Skillnaden mellan FLUKE 1652 och 1662 är att den ena kan kopplas till dator, och kan automatiskt starta test av jordfelsbrytare.

Prisskillnaden mellan dem är c:a 50%.

Vilken som är dyrast får du gissa :rulla:

Sidan laddades på: 0.134 sekunder