Installationstestare Eurotest AT eller Combitest 419 eller vilken då?!

28 nov 2017 17:00 #1 av Stefan Malm
Vilken Installationstestare skulle ni som har lite erfarenhet från de olika tillverkarna rekommendera? Eurotest AT eller Combitest 419. Vilken ger mest instrument och funktion för pengarna? Vi ska köpa en ny Installationstestare och jag har fastnat för någon av dessa, Eurotest AT eller Combitest 419. Vilken av dessa skulle ni som har erfarenhet rekommendera?

Jag är en "gammal" elektriker som gillar att göra mätningar i flera steg, eftersom man med min erfarenhet mer tydligt vet vad man då håller på att göra för mätning och varför man gör den. Men å andra sidan, mäter man ofta så underättar ju det att köra mer i autoläge.


Sen finns det ju Flukar 166x att ta till, men då tror jag att man mer betalar för märket. Fast jag vet att Fluke är riktigt bra grejer.

Likaså gillar jag handsrkivna protokoll som man fyller i men att få ut dem via instrumentet är ju också grymt smidigt. "Orkar" man koppla instrumentet till datorn och tanka över informationen?! eller är det bara en "fancy" funktion som får oss att betala mer för instrumentet?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 nov 2017 20:24 #2 av Michell Martic
Jag skulle själv varmt rekommendera Metrel 3125. Oerhört enkel i sin utformning och enkelt att begripa vilka mätningar som genomförs. Finns nog möjlighet att koppla till telefon med blåtand också. Föredrar denna varje dag framför Fluke 1664 och Fluken kostar väl minst dubbelt så mycket.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 nov 2017 12:45 - 29 nov 2017 12:49 #3 av Örjan Borgström

Stefan Malm skrev: Likaså gillar jag handsrkivna protokoll som man fyller i men att få ut dem via instrumentet är ju också grymt smidigt. "Orkar" man koppla instrumentet till datorn och tanka över informationen?! eller är det bara en "fancy" funktion som får oss att betala mer för instrumentet?


Metrel 3125 som Michell rekommenderar fixar alla mätningar men saknar minne och möjlighet till uppkoppling mot dator.
Funderar du på AT så är XC betydligt smidigare att jobba med, men 2 000 dyrare.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2017 20:34 #4 av Niklas Hansson
öppnar tråden igen

vilken installationstester skulle ni rekommendera som har en smidig funktions att ladda över till Surfplatta/dator för att kunna mejla till kund?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 dec 2017 09:22 #5 av Tobias
Jag använder flitigt metrel mi3152 eurotest xc med tillägget för android. Överföring till dator går jättebra och skriva ut protokoll m.m. Därimot hart det strulat lite i appen att kunna ladda och ändra projekt. tappar kontakt m.m.
De uppdaterar appen titt som tätt och ordnar strul så de ligger nog inte på latsidan. Jag är som helhetsanvändare nöjd med den.

Doing fun stuff

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 feb 2018 09:55 #6 av Johan

Tobias skrev: Jag använder flitigt metrel mi3152 eurotest xc med tillägget för android. Överföring till dator går jättebra och skriva ut protokoll m.m. Därimot hart det strulat lite i appen att kunna ladda och ändra projekt. tappar kontakt m.m.
De uppdaterar appen titt som tätt och ordnar strul så de ligger nog inte på latsidan. Jag är som helhetsanvändare nöjd med den.


Tobbe, jag har precis köpt en XC men sitter på en macbook så kan inte ansluta instrumentet till datorn.
är det gratis att koppla upp XC:n till PCn och få ut listorna eller måste man "låsa" upp vissa funktioner?
har läst det på forumet att ngn fått betala extra för att kunna nyttja vissa tjänster, trots det dyra instrumentet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.050 sekunder

Senaste foruminlägg