UTLÖSNINGSVILKORET – SLINGIMPEDANS - DVÄRGBRYTARE

09 dec 2014 14:27 #1 av Lars Skoog
Hej
Vi har efter idrifttagning gjort sling impedans mätning på nyinstallerade gruppledningar för belysning på industrin, vi har då uppdagat att impedansen är lite för hög vilket innebär att dvärgbrytarna inte får tillräckligt hög ström för att lösa ut på 0,1 sekund enligt tabellvärdet.
En sak som slår mig är att kravet på denna anläggning är 5 sekunders frånkopplingstid, finns det nåt sätt att verifiera (mätinstrument eller nåt) anläggningen med dvärgbrytare mot 5 sekunders frånkopplingstid och på det sättet få ett godkänt/underkänt resultat. Vi ligger nu strax över tabellvärdena för godkänd slingimpedans.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 dec 2014 16:05 #2 av Michell Martic
Finns ingen definierad tid över 0,1s för det magnetiska skyddet. Så antingen så löser det på den ström som är angivemän på 0,1 sekunder eller så löser den inte alls. Ja tills det termiska reagerar så klart.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 dec 2014 16:28 #3 av Electrum

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 dec 2014 17:55 #4 av Michell Martic
Byt matande kabel till en med grövre area?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 dec 2014 19:02 #5 av Lars Skoog
Jovisst, jag förstår att det finns verkliga saker att göra för att åtgärda problemet men min fråga var då om det går att göra en mätning som visar att det termiska skyddet är tillräkligt snabbt för att frånkoppla inom 5 sekunder och på så sätt acceptera det som det är. Vi har ju ca 100A jordslutningsström för en C10A dvärgbrytare en inte 130A som standarden kräver.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 dec 2014 20:56 #6 av Bo Siltberg
Fråga tillverkaren av dvärgen om de kan ange en frånkopplingstid för er kortslutningsström.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 dec 2014 21:20 #7 av Electrum
Hmmm, vid säkringsbyten, måste jag alltså alltid kolla ifall föregående elektriker har lyckats nosa rätt på en säkring som tillverkaren har garanterat en viss bryttid på?

Jag tycker det blir lite hårigt ifall det börjar bli så att man inte generellt kan lita på att det är OK att byta till säkring av samma typ, men inte modell.


Fast å andra sidan är det kanske det man ska göra, dvs aldrig lita på det befintliga, utan mäta/räkna vid varenda tillfälle .. *puhh*

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 dec 2014 09:49 - 10 dec 2014 17:40 #8 av Michell Martic
Det möter inget hinder att använda en säkring från en specifik tillverkare för att få ihop det med en specifik kurva från den specifika tillverkaren. Finns t o m exempel på detta i standard gällande valet av spänningsfaktorn i SS 424 14 05.

Men då får man även dokumentera att det är just denna säkring som ska sitta där. Sen får ju efterkommande elektriker rätta sig efter detta, alternativt mäta upp impedansen igen och anpassa säkringen efter detta.

Får man fråga vilka värden det handlar om?
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 dec 2014 16:48 #9 av Niklas
Det är inte grupper du kan byta till B10 dvärgar istället?
Sen har jag funderat på hur mycket kompensering för varm ledning som egentligen är befogad, automaten löser ju på 0,1s.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 dec 2014 11:05 #10 av Jonas Dicksson
En fråga, har du verkligen 5 sekunders frånkopplingstid på en gruppledning? TN-system eller?
Nästa problem, du kan väl koppla in en jordfelsbrytare för att uppfylla frånkopplingstiden. Då uppfyller då fodringen för frånkopplingstiden. Enligt 411.4.4 i 436 40 00 ska felströmmen överstiga 5 ggr felströmmen. Så man kan nog sätta in en JFB som löser på lite högre läckströmmar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 dec 2014 08:02 #11 av Jonas Dicksson
Just det Michell. Så när kabeln är kol kan man byta den till rätt storlek :).
Funkar det inte med B-karakteristik, så effektbrytare. Finns det någon som passar?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 dec 2014 22:25 #12 av Michell Martic
Praxis är inte att dimensionera med det termiska skyddet för kortslutningar oavsett vilket. Och det momentana skyddet är enbart definierat vid 0,1. Det gäller för alla kortslutningsströmmar mellan 5 och 10 gånger märkströmmen (för en C-karakteristik i alla fall). Alltså, antingen så löser skyddet eller inte.
Jag ville påpeka att förslaget med jfb inte hjälper vid fas till neutral kortslutning. Och man kan inte ta för givet att det termiska skyddet tar kortslutningen på 5 sekunder bara för att det magnetiska nästan tar kortslutningen. Det är två helt oberoende skydd och utan att veta vare sig minsta kortslutningsström, samt vilken karakteristik säkringen kan tänkas ha, så är det inget givet att tider för automatisk frånkoppling är uppfyllda.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.063 sekunder

Senaste foruminlägg