För ett år sedan ungefär kopplade jag om matningen till en central. När jag skulle kolla rotationsriktningen med min spänningsprovare till en vattenpump så fick jag högervarv på den, när jag startade den och mätte igen så fick jag vänstervarv men pumpen gick högervarv. Tänkte att spänningsprovaren var skit och att jag ska skaffa en riktig fasföljdsprovare. Nu hade en kollega och projektledare råkat ut för en liknande grej, dom använde två olika riktiga fasföljdsprovare (kollar tre faser samtidigt) och fick olika resultat men det visade sig att det var rätt fasföljd, i ett stort ställverk för motordrifter. Nu var inte jag med när dom testade så jag vet inte om dom körde motorerna då eller hur det gick till med mätningen mer än att dom är erfarna pedanter så jag tvivlar på att dom har satt någon mättråd fel.
Hur kan det bli så? Har en teori om att när det är jämn belastning så går "strömmen ut tillbaka i en annan fas".
Låter väldigt konstigt i mina öron.
Skulle nog tro att de antigen satt fel eller hade verktyg som inte var helt okey. Aldrig mött på något sådant med en riktig rotationsmätare, kör man duspolen kan man få olika rotationer om det är "fuktigt" ute. Men aldrig med ett riktigt instrument.