Dimmra LED utan dimmer

03 feb 2012 14:15 #1 av Ola Söderlund
Jag har stoppat in dessa i fönstersmygen:

www.hidealite.se/svenska/inomhus/downlig...-mini-v-vit-120.html

Tycker dock att dom lyser lite för ljust, finns det något sätt att dimmra dom utan dimmer? Någon som vet något? Ringde Lampbolaget och dom sa att jag skulle försöka få tag i en trafo på 250mA. Kanske någon annan som löst detta på något annat sätt?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2012 19:00 - 03 feb 2012 19:57 #2 av Ronnie Lidström
Koppla dom parallellt.

edit: Ja, beror ju så klart på hur många du har. Men två st som du lägger parallellt istället för i serie borde lysa med halva styrkan.

disclaimer: Jag tar inget ansvar för eventuella materiella förluster som mina uttalanden orsakar :whistle:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2012 20:59 #3 av Peder Myrne
Svar från Peder Myrne i ämnet Dimmra LED utan dimmer
Ja, parallekoppla LED till samma strömkälla fungerar i teorin och bygger på att alla LED-chip är exakt lika, men nu är dom inte det, en liten skillnad i framspänningsfall och den ena LED'en får mera ström och därmed högre värmeutveckling vilket leder till att framspänningsfallet sjunker ytterligare (halvledare brukar ha negativ temperaturkoefficient), vilket gör att strömmen ökar, och ja, resten får ni räkna ut själva...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2012 22:11 #4 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Dimmra LED utan dimmer
Ja, du måste få ned strömmen, antingen genom att byta trafo eller t.ex ett motstånd på 32 ohm, ½ W parallellt över varje lysdiod. Det leder förbi ca 100 mA.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2012 22:14 #5 av Johan Runesson
Jag skulle rekommendera att byta till en Jollyconverter. Då kan du dimmra via en potentiometer, en 0-10v dimmer, eller en återfjädrande strömbrytare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.048 sekunder

Senaste foruminlägg