Inga problem med värmen från LED-lampor... Eller?

28 aug 2011 06:32 #1 av Ronnie Lidström
Grejen med LED ska ju vara att de inte avger så mycket värme (jämfört med Glödljus/Halogen). Jag har aldrig tänkt på att det kan bli värmerelaterade problem pga LED-ljuskällor!

Vi satte på prov in en LED-ljuskälla i armaturen ovanför köksbordet på firman. Strömbrytaren sattes fast så att den alltid skulle vara på (vi tänkte se hur mycket ljus den tappat efter X antal timmar osv.)

Efter lampan lyst dygnet runt i 8månader så skulle jag som hastigast skruva ur den för att testa en annan E27 lampa. När jag skruvade ur lampan så rasade innandömet i sockeln samman! Plastgängorna var helt sönderbrända/uttorkade!

Nu är det kanske inte så normalt att man har på en lampa dygnet runt i 8 månader. Men det är ju ändå inte helt osannolikt! Finns ju hotellkorridorer och andra ställen som behöver vara ljust dygnet runt.




LED-Lampan vi använt: Philips MASTER LEDbulb MV 6W E27 2700K

En säljare jag snackat med säger att det kan bero på att från LED så går nästan all värme bakåt i sockeln, medan de mesta av värmen från halogen/glödljus strålas iväg från lampan.

Kan ju vara värt att tänka på om ni byter till LED-ljuskällor på ställen där lampan kommer vara på konstant!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:
Följande användare sa tack: David olsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2011 13:04 #2 av Bo Siltberg
Läskigt, dom får nog hitta på ett bättre svar. Låter som om dessa lampor inte är lämpliga i dom flesta lampsocklar som finns idag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2011 15:28 #3 av Ronnie Lidström
Socklar i porslin funkar säkert bättre...

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.168 sekunder