- Tack mottaget: 1
Fluxio
Elbranschens mötesplats
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Detta är ingen frågelåda för privatpersoner som ska utföra olagligheter va jag vet?Tim skrev: Jag tänkte göra en LED-installation i köket vi ska renovera snart.
Eftersom jag bara kört 230V LED m inbyggd driver och inte dimmrat tidigare så tänkte jag be om er input.
Köket är L-format och jag tänkte ha LED-downlights i en rad på den långa sträckan, som går från hallen (vid B-väggen) och förbi bänkar på båda sidorna.
Även smygspottar i fönstren nere och till höger på bilden.
Överväger även Ikeas Utrusta-serie (med inbyggda vägguttag och krokar för köksartiklar), alternativt LED-list och hörnuttag.
Vid bänkarna 1060mm mellan bänkarna och 1520mm mellan överskåpen. Takhöjd 2466mm
Jag hoppas köra en rad med spottar (om ni tror det räcker till).
Jag har kollat på Malmbergs MD-99 : art.nr. 9974091, 500mA, 5st 5w, 60 grader spridning, 2700K, 320lm.
Drivdon: A-collection DM30 , art.nr. 7984297, 500mA, 2-27w,.
Tänkte sätta det så här (för bra belysning på murstocken som är den vita klumpen mellan kyl/frys och spisbänken:
|<--600-->(x)<--995-->(x)<--995-->(x)<--995-->(x)<--995-->(x)<--600--|
Frågan är, räcker belysningen till för allmänbelysning och måste jag köra två rader vid bänkarna? 60 grader bra?
Vid fönstren tänkte jag köra någon variant på Hide-a-lite spot mini VP 350mA, 2700/3000K, 4st 1.2w, 85-95lm, 45/60 grader spridning
Drivdon: Jolly Round 350mA 1-9w, apparatdoseutförande är ju kul.
Ni som har vanan inne kanske har alternativa produkter eller andra idéer?
En annan sak jag tänkte på. Lamputtag verkar ha 6A Max ström, hur funkar det med installation i 10/16A anläggning?
Vore tacksam för svar så jag kan gå vidare i nästa steg och släppa det här
Har mest kört utanpåliggande och 230V så kan nog missa enkla grejer. Nu hoppas jag få in allt i apparat och takdosor.
Det finns väldigt många elektriker som har ganska dålig koll på ljussättning så det är inte alls en dum idé att sätta sig in lite grann för att kunna prata med elektrikern och kunna avgöra om dennes tankar låter kloka eller helt uppåt väggarna.Tony skrev: Jag tror att din elektriker som ska utföra installationen har full koll och kan besvara dina frågor..
Lycka till med det nya köket!!