PWM-dimmrad LED flimmrar?

16 maj 2015 11:34 #21 av Bo Siltberg
Jo, den ultimata dimringstekniken vore att sänka energin till en kontinuerligt lägre nivå, men just detta med "LÅG" nivå är ett problem - nämligen värmeförluster i reglerelektroniken som kräver stora kylflänsar. Det blir betydligt mindre förluster med en "strömbrytarteknik" som går PÅ-AV-PÅ med olika tidsintervall. Med LED skulle man dock kunna tillåta en riktigt låg nivå som inte genererar så mycket förlustvärme, men om det hjälper vet jag inte.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 maj 2015 11:51 #22 av Kaj Fallström
Du har nog rätt Bo. Tekniken är inte tillräckligt energieffektiv att använda i praktiken. Lite synd kan man tycka, då blir det säkert att det glöms bort istället för att förfinas och effektiviseras.

Hoppas nåt händer på den fronten iallafall. LED är framtiden, flimmer helst inte.

08 nov 2015 19:34 #23 av Ronnie Lidström
Bumpar denna tråd. Jag stör mig fortfarande på flimrande LED..

Finns det olika bra drivdon? (olika fabrikat)
Har det kommit någon bättre teknik än PWM?

Hur funkar dimringen av retrofit lampor som dimras med vanlig framkant/bakkant?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

08 nov 2015 19:40 #24 av Kaj Fallström
Förstår att du bumpa eländet :P

Retrofit är en komplicerad historia tycker jag. Olika fabrikat funkar olika bra, dessutom beror det på dimmern också. Ja vad fan gör man? :unsure:

09 nov 2015 05:29 #25 av Bo Siltberg
Skulle kunna prova drivdon från t.ex MeanWell som ger högre spänning än 50 V. Då är det tvungna att gå över till ren (rippelfri) DC för att kunna gå upp till 120 V DC. CCR, Constant Current Reduction kallas det ibland.

Vad är retrofit? LED-lampor för 230 V och E27-sockel? Det lär flimra ett tag till tyvärr.
sle.se/michael/led/

09 nov 2015 19:16 #26 av Ronnie Lidström
Borde kanske gå att lösa med nåt slags slälvlysande/efterlysande skikt nära LED-chippet som lyser lite mellan blinkningarna ;)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Sidan laddades på: 0.038 sekunder