Styra LED-drivdon (Jolly) med rörelsevakt.

24 nov 2012 17:17 #1 av Anonym Gäst
Jag installerade en närvarosensor (sådan man sätter i stället för strömbrytare) för att styra LED-spottar som dessutom ska kunna dimras med återfjädrande tryckknapp (Jolly).

Detta funkade bra från början. Spottarna tände vid rörelse och man kunde dimmra med knappen. Men efter ett tag så tänds inte armaturerna längre då drivdonet får ström. Man måste trycka på den återfjädrande knappen för att tända.

Någon som har erfarenhet av detta fenomen? Jolly verkar alltså bara tända upp till fullt ibland efter "strömavbrott".

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 nov 2012 17:22 #2 av Ronnie Lidström
Jag har varit med om detta nyligen själv!

Jolly funkar så här:

Vid inköp så startar Jolly anslutna armaturer på max direkt den får spänning.

Men... Har man väl styrt den via återfjädrande tryckknapp så kommer den in i "switchdim-läge" och måste då få en impuls på den ingången för att starta.

Du kan alltså inte styra den med rörelsevakt och samtidigt dimra med återfjädrande tryckknapp (Du kan iaf inte få den att starta automatiskt vid rörelse).

Vill man få tillbaka drivdonet till fabriksinställning så kan man bygla 0-10V ingången i 5 sek. Då startar den igen på fullt efter strömavbrott.

Så för att göra som du tänkt dig så måste du dimra via 0-10V i stället.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Rikard Ågren, Bo Siltberg, Daniel Gustafsson Furn

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 nov 2012 20:38 #3 av Johan Andersson
Det där har jag också råkat ut för!

Finns det något annat drivdon som man kan dimmra med impulsknapp och som slår igång belysningen efter strömavbrott? Eller något annat sätt att lösa detta på?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 nov 2012 23:50 #4 av Henrik Eriksson
Ahlsell har ett i sin acollection som funkar fint till detta. Tror det är vadsbo som gör det.
Vadsbo LCC30 heter det. E 79 842 86

Kör det själv med ljusrelä, och det går fint att ställa in dimmer läge och det blir sparat tills nästa gång den får ström och tänder direkt.
(jag har då inte märkt problemet som med jollyn)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 nov 2012 20:02 #5 av Karl
Jolly MD fungerar bra att använda vid ljusrelä eller tidur!
Och den har minne så den kommer ihåg senaste dimmer läge.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.047 sekunder

Senaste foruminlägg