LED-armaturer som glimmar/glöder svagt då de är avstängda

12 sep 2012 18:26 #21 av Ronnie Lidström
Nu har vi fixat problemet med glödande LED!!


Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.


Kan det vara nån fara med att göra så här?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: jerker nilsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 sep 2012 18:57 #22 av Bo Siltberg
Hmm

Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 sep 2012 19:13 #23 av Ronnie Lidström
Ja. Det är ju solklart att grundproblemet ligger i att drivdonet ger ut en "läckspänning" (förlåt.. Läckström menar jag :stubben: )

Här är mer info/bild och enr på den jag testat att koppla in för att få bort glödningen:

Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 sep 2012 19:32 - 12 sep 2012 19:33 #24 av Peder Myrne
Ett RC-filter... med 47Ω.
Nästan så att man börjar ana att fenomenet orsakas av PWM-styrningens förmodade fyrkantvåg som kanske inte går ner till 0%. Fyrkantvåg med snabba stig och falltider kan skicka ut ganska mycket i HF-området

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 sep 2012 19:35 #25 av Tomas Karlsson
Enda felet vid direkt anslutning av en pol till jord är att man åsidosätter drivdonens funktion som SELV strömkälla. De brukar väl vara märkta så? Du kan säkert nå samma verkan genom en liten avkopplingskonding parallellt med utgången, den kan då vara utförd utan större krav på spänningstålighet. Att som du gör använda ett transientskydd för 250VAC edyl mot jord är säkert helt ua även på en SELV källa om man skulle råka på någon hårklyvare.

Problemet är att man försöker spara några ören vid konstruktionen av dessa don, ev kan man kanske i en del fall misstänka ignorans eller inkompetens som elektronikkonstruktör.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 sep 2012 20:08 #26 av Mattias
Är det inte någon fara att led:arna kan ta skada om man får ett jordfel i en annan del av anläggningen?
Om jordar utan transientskyddet, vill säga.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2012 09:21 #27 av Johan Andersson
Jag var här om dagen och fikade på Storel och då var där en säljare som visade en ny "LED-kabel". Det var en låda med 2x1mm tvinnad RK.

Han sa att tvinnad RK skulle göra att man slapp glimmande LED-armaturer. Någon som provat?

Han rekommendera också oss att börja använda 1mm RK istället för 0,75mm

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 aug 2017 16:05 #28 av Niklas Hansson
Tänkte uppliva denna tråden igen då jag har problem med ett gäng fönster spottar av hide a lite core som drivs av en jolly max drivdon. Tänkte om det beror på inducerad spänning men dem ligger inte parallelt några längre sträckor med 230 matningar. Kan det beror på något annat ? Förlånga kabel längder eller för många spottar ? Har 22 spottar som är uppdelade i slingor så går att dela upp på fler drivdon.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 aug 2017 19:12 #29 av Bo Siltberg
Har du gjort någon felsökning och försök till åtgärder? Det finns ju lite tips i tråden t.ex på att belasta sekundärkretsen lite. Det kan även läcka lite genom drivdonet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 aug 2017 19:42 #30 av Niklas Hansson
Tänkte söka lite tips innan jag åker dit och felsöker men får återkomma efter jag varit där. Man upptäckte det inte förrän dert var riktigt mörkt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 aug 2017 16:48 #31 av Torbjörn Forsman
Oftast brukar sånt där bero på kapacitiv koppling på 230 V-sidan av drivdonet (t ex genom att fas och tändtråd ligger tillsammans några meter närmast strömbrytaren).
Om man kan dra om ledningarna så man slipper den kapacitiva kopplingen (alltså inte avstick från dosa till strömbrytare, utan fas + nolla till strömbrytaren, sedan tändtråd + nolla vidare) så brukar det lösa problemet.
Andra möjligheter är att lägga på en grundlast (t ex motstånd eller glödlampa) parallellt med matningen till drivdonet, eller att sätta dit en trappomkopplare, kopplad så att tändtråden kortsluts till nollan då lyset ska vara släckt.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Niklas Hansson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 aug 2017 05:49 #32 av Alexander N
Detta problemet med glödande LED har jag inte haft sedan dom tidiga drivdonen/armaturerna och vi monterar många i veckan. Jag har upplevt att Jolly donen är extra känsliga för att ligga överbelastade och om du har 22 core så lastar du den med 1,4w för mycket (core är i verkligheten 1,2w/st). Kan bero på detta. Prova att dela upp dom på två convertrar eller 1 kraftigare med 2 kanaler, typ 7984298.

Ett annat säkert sätt är ju att bryta 230 matningen helt om det går. Ska det dimras så måste du ju ha plats för en vriddimmer. Zebra har en converter som orkar alla 7981338.
Följande användare sa tack: Niklas Hansson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 aug 2017 09:09 #33 av Niklas Hansson
Som du säger har jag aldrig haft problem med core heller .Jag skrev fel i tidagare inlägg det är inte core det är av ett märke som heter rio. men var orolig att det inte skulle funka med 1st jolly max. Men ska testa dela upp slingorna på olika invertrar för kabel längderna är nog i gränsfall och gjorde flera slingor om man ville dela upp rum för rum i framtiden.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 aug 2017 18:56 #34 av Tony
Hej!
Det enklaste för dig är nog ändå att sätta in ett transientskydd. Kostar ett par tior men gör underverk. Lägg denna över plus på sekundärsidan och jord, så ska du se att det funkar fint sen. Trevlig helg!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 aug 2017 22:10 #35 av Bo Siltberg
Jag är mycket tveksam till att allmänt montera "transientskydd" mellan jord och ett SELV-system. Det blir lätt ett PELV-system som nog inte var tanken.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 aug 2017 08:49 #36 av Tony
Jag har fått detta tips av supporten på hide a lite en gång i tiden, och det ska inte vara några problem enligt dom. Vad menar du ska hända Bo?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 aug 2017 10:21 #37 av Electrum
Det blir en helt annan skyddsprincip.
Hur illa det egentligen är går att diskutera, men man följer ju vare sig tillverkarens anvisningar eller elinstallationsreglerna, vilket jag kan tycka är lite bekymmersamt.


"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Bilagor:
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 aug 2017 10:41 #38 av Bo Siltberg

Tony skrev: Jag har fått detta tips av supporten på hide a lite en gång i tiden, och det ska inte vara några problem enligt dom. Vad menar du ska hända Bo?


Det innebär att man riskerar få in jordpotential i ett system där man absolut inte vill ha någon jordpotential, t.ex ett SELV-system i ett gammal isolerat rum med ojordade uttag.

SELV skall ha en isolering motsvarande grundläggande isolering mot jord vilket motsvarar en Y2-kondensator med en lagom låg kapacitans. Osäker på om X-kondensatorer är tillåtna för denna tillämpning att isolera mot jord.

Så vad Hide a lite's support säger är totalt ointressant och vilseledande och kanske t.o.m farligt, utan fram med specen på det specifika "transientskydd" som de tänker på.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 aug 2017 10:54 #39 av Tony
Intressant! Men om man monterar enligt deras förslag, och lägger skyddet mot en jordtråd som man dragit fram, så innebär detta inte i praktiken att du får in jordpotential i hela rummet, utan endast över kretsen som matar just denna belysningsgrupp. Alternativet är att lägga skyddet mellan tandtråd och nolla på primären, men funkar dåligt med push. Och vad hide a lites support säger är högst intressant, då det är tillverkarens instruktioner som gäller??

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 aug 2017 12:43 #40 av anders
Helt rätt att det är tillverkarens instruktion som gäller!
Men det är inte samma sak som importörens muntliga påstående:(

Finns inte så mycket att tillägga eftersom Bo har tydliggjort problematiken ovan i tråden.

Mvh
Anders

The ship hung in the sky the way bricks don't.

Liftarens guide till galaxen
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.206 sekunder