Jag ser ingen anledning till varför mitt val på 3M's kontakt skulle vara så varierande i kontakteringen. jag har kört lexkom och andra märken och som sagt jag gillar de inte. Just dels för att man måste vika in trådarna och ha ett verktyg. med 3M's Produkt så skalar man bara kabeln. rätar ut alla kablar. sticker in och klipper av det som sticker ut. Trycker i och viker upp vingarna så är det klart.
Mäter man med fluke så är det oftast i böjen in till kontakten och det kvittar för det mesta vilken kontakt som sitter.
brukar räcka med att man gör en större finare böj på en kabel så försvinner problemet på sträckan så att säga,
Var och en har sitt material. Vissa gillar Eljo andra Elko. Så är det bara. Kasta inte skit på andra bara för att de har en åsikt om att de trivs bäst med sitt material eller om man vill ha ett verktyg eller inte.
För mitt tycke så ser jag det som väldigt onödigt att köra med kontakter som kräver kontakteringsverktyg då man får ett extra moment att utföra som man oftast ändå inte har betalt att göra.
Som sagt, det finns massa olika material att till gå...
Det jag dock reflekterar över här är att man endast använder det man tycker passar en själv. Inget fel i det, men man får verkligen vad man betalar för.
Lexcom i all ära, lätt att kontaktera. Men frågan är om den hållet den klassen dom utlovar efter ett år.
Sedan är det inte jätte billigt heller, men det kanske man får igen på arbetsmomentet.
Nu har det gått några år sedan det diskuterades här.
Har tiden stått stilla, är Lexcom(Schneider?) , ECS och 3M det fortfarande bäst eller har det kommit något bättre?
För min del är det nästan alltid kunden eller till kunden knuten ingenjör som valt fabrikat och kvalite på kabel, och denna spec håller de stenhårt på.
Jobbar man med enstaka kablar (< 10 st) spelar det ingen roll vilket fabrikat man använder, dock LÄS ALLTID BRUKSANVISNINGEN för kontakten.
Oftast kraftigt överspecat, Kat6e till IP-telefoner med 10-20 meter till switch/hub,Kat7 till datorerna..
Ofta kablar med FTP(1 skärm kring alla par tillsammans) eller STP (1 skärm runt varje par) eller t.o.m. ibland trippel skärm (går inte in i kontakterna, man får ta till olika specialare)
Hur många företag kör gigabit till datorerna ?
Ingen kund hitills, de kör möjligtvis optofiber mellan switcharna, men "bara" 100 mbit mot datorerna. I många fall "bara" 10 eller 100 mbit mellan switcharna/routrarna.
Kan bero på att de switchar man har är övervakade med diverse brandväggsliknande programvaror i sig, dessa skulle inte klara t.ex. 16 stycken 1 Gigabit anslutningar.
De gånger jag satt upp gigabitnät har varit datorer för vidoredigering och hemmanätverk (med NAS).
På senaste bygget körde vi Gigamedias kontakter (
länk
) och jag tyckte de funkade kanon! Bra känsla i material, smart design och lätta att hantera. Fick en laddning av Elkos motsvarighet, men tyckte inte att de höll samma kvalitet.
Bygget innan det använde vi AMP, skärmat Cat6 med kontakteringsverktyg. Superb kvalitet och bra verktyg. Visst tar det längre tid, men man får ju förhoppningsvis betalt därefter. Använde (av någon anledning) en Cat7-kabel från TE som tålde hur mycket stryk som helst. Körde över en med saxliften och den gick ändå igenom mätningen med stjärna i kanten
Jag har testat lite olika och än så länge är min favorit Brandrex kontakter. Det är bara att skala upp och lägga tillrätta ledarna, sen stänger man locket. Dessa tar max 30 sek att kontaktera, alla andra fabrikat jag testat tar ljusår att göra jämfört med dessa. Någon mer som giller Brandrex?