Många lägenheter saknar jordade vägguttag i vardagsrum, sovrum osv och samtidigt finns det multimediauttag från t.ex. Comhem i vardagsrummet. Dessa multimediauttag är godkända att ha även om de är funktonsjordade, då nätet är draget före 1994.
Min fråga är:
1. Om kunden vill ha kabel-tv i sovrummet då? handlar alltså om en nydragning från v-rum till s-rum. Gäller nya föreskrifterna då? (jorda vägguttagen då funktionsjord finns i koaxkabeln).
2. Skillnad om det är multimediauttag eller ett vanligt tv-uttag som dras in?
- Multimediauttag: risk att dator med chassi av metall ansluts.
- Tv-uttag: de flesta tv-apparaterna är dubbelisolerade...eller?
Era åsikter om detta? Kollat detta med både lokala och externa aktörer inom kabel-tv branschen men åsikterna går isär.
En fråga jag tror man blundat lite för tidigare. Vilka regler tillät funktionsjord i ojordade rum före 1994?
Ser man rent elsäkerhetsmässigt på saken så tycker jag det är solklart - finns jord i rummet så ska rummets uttag jordas, detta oberoende av om jorden kommer från kabel-TV, vattenradiatorer eller något annat. Om jord förs in har man ändrat rummets isolerande egenskaper vilket kräver skyddsjordning.
Det man ev kan bedöma är hur stora berörbara ytor som blir jordade i och med kabel-TVn.