Skarv av inkommande telekabel i mark på villatomt

14 feb 2013 22:21 #1 av Roger Forsberg
Har flyttat ett fasadmätarskåp, pga av villagaragebygge, Skarvning, förlängning av ink, serviskabel
inga problem då elbolagen har bra rutiner på föranmälan och så vidare.
Men... inkommande telekabel?! vilka kontaktar man för detta skarvjobb i mark?
Villan belägen i Lerums kommun, Nån som har koll på detta?:huh:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 feb 2013 22:47 #2 av Marcus Lundström
Det brukar väl vara Telia som äger den kabeln.

15 feb 2013 12:20 - 15 feb 2013 12:21 #3 av Viktor H
Jo, det är Skanova som äger fasta telenätet i Sverige.
Eltel utför service på uppdrag av skanova, åtminstone här vad jag vet, men det gäller säkert hela landet...

Kontakta någon av ovanstående så kan dom hjälpa dig.

Vill du ge dig på att skarva själv är en www.elektroskandia.se/Katalog/detaljer/459169/T071680 tillsammans med UY-2 Mörtögon lämpligt att använda :)

Edit:

En sådan HÄR www.elbutik.se/product.html/telekabelskarv-gelsnap-2 (för de som saknar inloggning hos skandia)

15 feb 2013 18:33 #4 av Tobias Karlsson
Jag skulle ha kontaktat telia, de brukar lösa vart man ska om inte de har hand om just det ärendet.
Skarva kabeln själv skulle jag inte gjort, de kan bli gott grininga om de kommer på att någon "icke behörig" har gjort det.

/Linjemästare Karlsson

24 feb 2013 13:58 #5 av Roger Forsberg
Byggarn sa för skojs skull.. ring 90200 o kolla där som man gjorde förr, jag trodde inte ens att det numret fanns kvar i dagens web,internetsamhälle.

Men jag ringde, en trevlig support på Telie upplyste om att det var Skanova som hade hand om telekablar mm,

Ang, skarv i mark på egen tomt hade han ingen koll på men erbjöd sig att själv kontakta skanova vad som gällde.
Jag väntade i andra änden nån minut.Och han återkom med svaret:

Var inga andra abbonenter berörda av kablen på egen tomt fick man ( el,telefirma) göra skarven i mark på ett yrkesmässigt riktigt sätt.
Så det löste sig utan en massa papperexercis med mera med telia,skanova etc, och tack fär inläggen! / Roger
Följande användare sa tack: David olsson, Tobias Karlsson, Johan

Sidan laddades på: 0.051 sekunder

Senaste foruminlägg