Var på ett ställe idag där en fasskena hade bränt av, kontaktade eldon och hörde om de hade reservdelar, med det hade de inte...
Så nu till min fråga, finns det någon av er som har en fasskena till L1 (den övre i bilden), samt två säkringssocklar där både inkommande och utgående skruv är uppåt.
Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...
River väl sådana lite då och då. Men denna typ av fasskena är inte bra! Det är vanligt med varmgång i skruvarna där som förbinder säkringselementen med skenan. Var på ett ställe en gång där det bara var tur att inte hela huset brann ner pga detta.
Kollade i gömmorna men det va lite special tyvärr..
Det bästa är nog som Ronnie säger att sätta en ny central. Kanske kan kapa loss säkringsdelen från själva tavlan så slipper du flytta mätarna.
Eltecno i Vellinge har mätartavlor med samma uppbyggnad annars.
Försök få till en termografering av de andra centralerna så där inte är varmgång på fler ställen.
Vi har en på firman som gillar att spara vissa "bra att ha grejjer" Det räddade mig på precis samma fel i sommras... Fick åka ut en helg, för att det sköts huvudsäkringar i ett bostadskvarter. Visade sig att kablarna till huvudbrytarna hade skavt på faskenan. På två skilda hus, så blev det överslag samma regniga helg... Sen när jag gick igenom resterande mätartavlor på området, så fann jag detta.
ServiceElektrikern som Monterar, Konstruerar, Programmerar och Funderar dagarna i ända...
Får man fråga vilken säkringshållare ni satte in? Den såg ju ganska ny ut? Eller det var något ni hade liggande? Ahh, såg nu att den låg i bra och ha lådan
Men vilken jäkla skitkonstruktion på central!
Elinstallatör ABL
Mats Persson skrev: Får man fråga vilken säkringshållare ni satte in? Den såg ju ganska ny ut? Eller det var något ni hade liggande? Ahh, såg nu att den låg i bra och ha lådan
Men vilken jäkla skitkonstruktion på central!
Tycker nog tyvärr att det mesta Eldon säljer är skit.
Deras gängsäkringscentraler är små och bökiga att koppla i.
Ring eller maila mej i morrn så skall vi nog allt kunna hitta en lösning med en ny central
eller nytt mätarblock till ett bra pris.
Jag skäms att höra att du bara verkar ha fått ett svar om att vi inte hade resevdelar och inte fått
förslag på en lösning ... Blir nog att kolla upp vem du pratade med...
Hälsningar
Magnus Runeson
Produktchef ELDON AB
tel. 010-555 95 31 Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Jo jag har fått svar.. Blev hänvisad en vanlig gängsäkringscentral...
Svaret jag fick:
Hej Mats,
Den central som du har är nog från 70-talet och det finns inga reservdelar till dem alls.
Vad du kan göra är att fixa en ny fasskena som du får modifiera själv eller byta ut hela
centralen. Dagens modell heter BN3304 och är också 4st 3-fasgrupper GII.
Skillnaden blir måttet som på dagens central är H= 313 B=252 vilket betyder att den blir
mindre än den som idag sitter där. Alternativt kan du använda en större central för att
fylla ut området bättre. BN3306 har måtten H=313 B=336.
BN3304 = e-22 425 16
BN3306 = e-22 425 17
Sen skrev jag ett svar på det:
Hej!
Tack för svar!
Men är den centralen tänkt som central till mätartavla?
Säljer ni blanka fasskenor där jag själv gör hål?
Det finns ingen ny variant med säkringshållare som har det svarta runda beröringsskyddet?
Mvh
Mats Persson
Varpå jag fick detta svaret:
Centralen är en vanlig lägenhetscentral men det är inget hinder för att använda den till en mätartavla.
Vi har inga lösa skenor eller nya säkringar med runda beröringsringar. Vi har däremot ett säkrings-
element som är till för dinskena och normslits.
Vårt EDS är ett komplett system från ett till tio element per fas.
e-nummer 2252800 till 2252820
Så jag är nöjd med svaret, bara inte nöjd med lösningarna..
Elinstallatör ABL
Ja.. då blev jag "lite" lugnare.. Svaren du fått är helt ok..men jag förstår din frustration över att det inte är den lösningen som du önskade. Vi kan fixa fram en mässingsskena åt dig som du då får håla, om du så önskar, inga problem. När det gäller "skit konstruktionen".. Ja jag kan ingnet annat än att hålla med...men betänk att det är ett mätarblock från i början av 70 talet och då såg alla fabrikat ut på detta sättet enl. dåtidens krav och önskemål..
Man visste ju inte bättre då.. En dator från mitten av 80-talet är också skit jämfört med dagens dator modeller... Man får väl säga att det är tur att utvecklingen går framåt och att både standarder och kunders krav/önskemål skärps och höjs som på så sätt ger oss leverantörer nya utmaningar och gör att vi kan ta fram bättre och mer installations/kundvänliga produkter.
Utan påverkan och önskemål från installatörer så är risken att man fortsätter att tillverka sina prylar "som man alltid har gjort".. och tror att det är det bästa lösningen på jorden..
Så... Vi är tacksamma för kritik och nya önskemål så att vi kan ändra och göra ännu bättre produkter.
Jag hör av mig om jag behöver en skena.. men troligen blir det någon kabelsko lösning om vi behåller centralen..
Men tycker endå det är märkligt att det inte finns reservdelar till en mycket vanlig central på 70talet.. Inte alltid man är pigg på att byta hela centralen om man tex råkar knäcka någon porslinsdetalj, tex.
Elinstallatör ABL
Därför man sparar ett par gamla centraler att sno reservdelar ifrån
Har ett par socklar liggandes som passar den där profilen i botten av centralen. Dock är ringarna i porslin istället för plast. Skicka ett PM om du behöver dom.