Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476

När kan en kund hävda 10års garanti/ansvarstid?

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
04 feb 2011 21:52 #1 av Ronnie Lidström
Enligt lagen har man ju 2års garantitid sedan 8år till "Ansvarstid" då man kan få göra om fel som upptäcks. Men visst gäller detta bara om det är något i installationen som man gjort fel?

Vi har en kund vars värmekabel slutade funka efter 5år eller nåt sånt. Försäkringsbolaget vägrade ersätta och hävdade att kunden hade "10års garanti på detta från hantverkaren".

Vi bröt upp golvet där skarven mellan kallkabel och värmekabeln var och mycket riktigt var det fel där.

Det var alltså ett materialfel. Allting var installerat korrekt, mätat osv..

Vad gäller? Någon som kan reglerna?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 feb 2011 23:26 #2 av Mats Persson
Jäkligt intressant fråga.. Installationen är ju korrekt utförd? Så du borde ju gå fri... Men det är ju ett jäkla dåligt golv om det bara ska hålla i fem år.. Så å andra sidan tycker jag att kunden ska gå fri... hmmm..

Detta vill jag höra uppföljningen på.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

05 feb 2011 09:00 #3 av Rikard Ågren
Var det inte ni som kunde lämna 20 års garanti på golvvärme, Ronnie?

Ja det där var ju en knivig situation.. har inte tillverkaren något ansvar om allt är korrekt installerat?

Projektledare el, styr och automation

05 feb 2011 10:25 #4 av Mats Persson
Det med 20 år börja ju inte gälla förräns nu för ett år sedan..

Men brukar inte golvvärme företag lämna 10år? Fast då är det ju på produkten, inte för tätskickt och allt annat...
Jag skulle nog ringt fabrikanten, de ställer säkert upp med något? De vill ju inte få någon bad will...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

05 feb 2011 10:31 #5 av Ronnie Lidström

Rikard Ågren skrev: Var det inte ni som kunde lämna 20 års garanti på golvvärme, Ronnie?

Ja det där var ju en knivig situation.. har inte tillverkaren något ansvar om allt är korrekt installerat?

Jo de vi gör NU ja.. Så de blir ju bra för framtiden..

De hade förr 12år om man skickade in nåt papper. Fast då betalade bara T2 självrisken på försäkringen och höll en ny slinga. Om försäkringsbolaget inte vill ersätta skadan alls så går det ju dåligt..

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

25 feb 2012 08:24 #6 av Per Åke Väppling
Kanske dags att kolla upp vilka villkor kundernas försäkringsbolag har innan man går in och jobbar. 10 år är väl bara för *"byggfusk"????

25 feb 2012 11:47 #7 av Mats Lundqvist
Men företagets företagsförsäkring måste väl gälla. Men självrisken måste troligen betalas.

25 feb 2012 11:50 #8 av Mats Lundqvist
Kan inte felet bero på sviktande golvkonstruktion ? Byggfel ?

26 feb 2012 07:03 #9 av Stig Ove Strömstedt
10 års ansvarstid är inget som man ska förväxla med produktgaranti, det finns en bra tolkning i AB 04 (som jag har på kontoret, inte hemma) där man beskriver vad som menas. Som några inlägg tidigare, allvarligt byggfusk som är dolt.

Elkonsult

01 mar 2012 09:46 #10 av Stig Ove Strömstedt
Klippt ur AB 04, Entreprenören ansvarar för väsentligt fel som framträder efter garantitiden om felet visas ha sin grund i vårdslöshet av entreprenören. En byggnad skall ha fungerande väggar, tak, golv och grund och vara tät. Fel som innebär fara för hälsa och säkerhet är normalt väsentliga. För ansvar fordras vidare att beställaren kan visa på vårdslöshet av entreprenören.

Elkonsult
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström

Sidan laddades på: 0.059 sekunder