Jordfel, konstigaste felet!

22 nov 2011 20:22 #1 av Patrik Hedlund
Vad är de konstigaste felet ni har stött på vid felsökning av jordfel? Kan ju vara allt från att nollan varit klämd i ett uttag, till att en skruv har dragit i någon tråd till att det varit knasigt kopplat.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 nov 2011 20:22 - 22 nov 2011 20:24 #2 av Patrik Hedlund
Jag har än så länge inte stött på så himla konstiga fel, men kan berätta om det jag hittade idag.
Bytte en central och JFB:n bröt ut. Sumrade mellan jord och nollskenorna och hade kontakt. Började då först med att dra ut en jordtråd i taget och kollade om den gick att slå upp - icke. Gjorde samma sak med nollorna och hittade problemgruppen/nollan. Tittade först i den närmsta dosan och särade på trådarn och petade matande nolla mot var och en av de tre utgående nollorna tills att JFB bröt. Letade mig vidare och hittade tills slut att en porslinsglob som inte fungerade sedan tidigare (skulle felsöka den senare) var skruvad i taket över ett pansarrör-utlopp där nollan hade blivit klämd mellan rörutloppet och porslinet så att den hade klämts av. Hade då kontakt med röret som tydligen hade jordpotenial.
Och hittade ju då samtidigt felet till varför lampan inte lyste (nästan, även strömbrytaren var trasig). :)

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

22 nov 2011 20:31 #3 av Ronnie Lidström
Konstigaste felet jag kan komma på just nu är väl det jag beskrev i denna tråd :side:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

27 nov 2011 20:38 #4 av Magnus
Svar från Magnus i ämnet Jordfel, konstigaste felet!
Har bara vart med om vanliga jordfel, typ klämd kabel i uttag lr bastuagg.
Även en kvarglömd skarvkabel där plogen särat handsken o kabel, säkringarna hade löst men jord o nolla låg kvar.
Var o installerade JFB på en villa med en JÄTTEcentral. 53 grupper i en villa, WTF?! Där löste bastuagget JFB men innan man hittade det, nästan så man slet håret av sig o ville klippa alla kablar o gå hem.. Blir så när det är blandat kablar med årtal 1901 till 2008 typ, BP o plaströr, samt lika många olika årtal på maskiner, samt lagt nolla/jord lite hur man velat, tror 5 av 53 låg på rätt "position" N/PE skenan , o några tillsammans under samma skruv.
Det är då man börjar fundera på sitt yrkesval, men känner sig så otroligt nöjd när man hittat felet.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

27 nov 2011 21:00 #5 av Marcus Lundström
Målaren målade gipsväggarna i ett garage som var omålade. Plötsligt löste jordfelsbrytaren utan anledning och gick inte att återställa. Det visade sig att en gipsskruv var skruvad in i ett elrör och varit spänningsatt i flera år. När målaren målade över skruven blev målarfärgen ledande och gav skruven kontakt med jord någonstans.
Jag skruvade ut skruven och vips jordfelet borta. Det tog en stund att klura ut detta jordfelet.

27 nov 2011 21:34 #6 av Patrik Hedlund
Haha Ja, det får man allt kalla för ett konstigt jordfel! :cheer:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Sidan laddades på: 0.036 sekunder