Håller på med ett central byte när jag såg att dem delade rör på två matning. Där en går till halva vardagsrum + badrum (jordat) som går genom personskydd och den andra säkringen (ojordat så går halva vardagsrummet plus ett annat rum. Och i ena matningen är vit fas och svart nollan. Medans i den andra är svart fas och blå nolla. Vad är den bästa lösningen på problemet? Får man ha en matning med jord som matar badrumet och vardagsrummet (tråda framjord till samtliga uttag ) och låta dem det sista rummet vara ojordat (befintlig sen innan kravet på jord kom)? Och såklart ta bort den den matningen som är ojordad så det bara går en matning i röret? Så låta allt gå på 1 grupp.
Det låter som en bra lösning om man inte vill lägga ner mer jobb på att jorda sista rummet. Ta bort gamla matningen och lägg allt över den nya och via personskyddsbrytaren. Så hade jag gjort.
Det är tillåtet att ha blandade jordade och ojordade rum på samma matning, men ett rum måste vara antingen jordat alt ojordat i sin helhet.
Sen får man ju inte göra ojordade nyinstallationer, så detta är ju endast en fråga i gamla installationer där man inte rör den ojordade delen av installationen.
Men varför har tidigare elektriker dragit fram en extra matning i befintligt rör?
Finns det effektbehovet kanske?
Går det i badrummet till en tvättmaskin kanske?
Du kan nämligen låta allt vara kvar också.
Kanske bara märka upp det lite tydligare i dosor och kanske en anteckning om det på gruppförteckningen.
Det finns inget egentligt förbud mot att dra två gruppledningar i samma rör. Men man måste dock ha koll på värmeutvecklingen och strömvärden, så i praktiken är det ofta OK i betong och stenväggar, men tveksamt i isolerade träregelväggar.
Jag själv undviker detta utförande i det längsta, det är ju inte bra på något vis egentligen, men vid ett par tillfällen har jag valt att dra två st enfasgrupper i samma rör då alla andra alternativ varit otroligt dåliga.
Det roliga var att det enda den ojordade matningen matade va en belysningsgrupp. Så rev bort den och kör allt på en fas då det inte matar några tunga belastningar. Så jag ogillar 2 helt skillda matningar i samma rör/dosor då risken vid slarvig mätning kan resultera i en olycka.
Och jag känner till undantaget om man märker upp noggrant. Men då föredrar jag att splitta en 3 fas grupp och dimensionera upp neutral ledaren.
Det stämmer säkert i detta fallet Rikard , men är det mycket olinjära laster typ kontor med mycket datorer och led armaturer skall man väll vara försiktigt att dela upp en 3 fas matning . På grund av övertoner som kan skapas. Eller tänker jag fel ?
Mitt svar gällde splittad trefasgrupp som förekom i inlägget före.
Har man en så stor installation att det blir aktuellt med grövre neutral åker man nog på att dimensionera upp hela den matande kabeln eftersom det mest troligt inte är rörlagt