Brandfarlig installation...

18 jun 2012 19:44 #1 av Tommy
Hej!

Var ute hos en kund idag för att byta en luft/luft värmepump. Han hade ägt huset en månad och den nya värmepumpen skulle betalas av förra ägaren.
När jag ändå var där bad han mig kolla på spottlightsen på ovanvåningen för dom hade slutat fungera. Det satt en stor transformator på vinden och det låg en massa lösa trådar på isoleringen.



Jag blev lite fundersam så jag plockade ner en spott för att se hur det såg ut




Isoleringen var bara urgröpt precis vid spotten!

Jag lät bli med att felsöka så gubben inte skulle elda ner huset och bad honom ringa mäklaren och reda ut ett och annat.

Vad gäller egentligen när man påträffar sådant här? Räcker det att upplysa kunden att det är livsfarligt? Vad händer om man exempel inte får åtgärda det för kunden men däremot blir ombedd att sätta upp ett par vägguttag. Blir man då som sista elektriker på plats ansvarig för att byggnaden i övrigt är säker ur elsynpunkt?

/Tommy
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2012 04:45 #2 av Martin
Svar från Martin i ämnet Brandfarlig installation...
Det man bör och ska göra om man träffar på något livsfarligt är helt sonika att ta ur säkringen/fälla ner och plombera den. vid misstanke om större fel så är de ju bara låsa huvudströmbrytaren och sätta ett ultimatum.
antagligen så ser du över installationen helt och kopplar bort allt farligt eller så gör man om gör rätt.

Vid renoveringar mm så brukar man ju stöta på ett par lustiga installationer iofs.

Jag vet inte exakt vad som gäller för dig som person men även om det inte är 'din' anläggning men att du låter den vara som den är och huset sen brinner ner så tror jag inte du sover så bra sedan? Det är ju trotts allt anläggningsskötaren som har det yttersta ansvaret på att anläggningen är okey.
Försäkring mm gäller ju inte om det skulle komma fram att han struntat i en besiktningsanmärkning och inte åtgärdat det. Undra om detta går som Dolt fel förövrigt?


Detta tordes vara rätt simpelt och billigt att fixa.
Lite spotlight burkar och slang och lite RHH och någon kapsling till trafon etc.

Man gör hinna med detta på en dag beroende hur jobbigt det är att krypa på vinden och hur många spotlights det är som sagt.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2012 19:41 #3 av Tommy
Svar från Tommy i ämnet Brandfarlig installation...
Jo det finns ju lite alternativ på hur man kan fixa det, problemet lär väl bli vem som ska betala.. Han kan iaf inte använda dom nu så det blir att se vad han och mäklaren kommer fram till.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jun 2012 08:23 #4 av Tobias Karlsson
Får han inte igenom det som dolt fel då är något riktigt fel...

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jun 2012 17:55 - 30 aug 2013 12:25 #5 av Ronnie Lidström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jun 2012 20:44 #6 av Lars Blomkvist

Martin Lund skrev: Det man bör och ska göra om man träffar på något livsfarligt är helt sonika att ta ur säkringen/fälla ner och plombera den. vid misstanke om större fel så är de ju bara låsa huvudströmbrytaren och sätta ett ultimatum.
antagligen så ser du över installationen helt och kopplar bort allt farligt eller så gör man om gör rätt.

Vid renoveringar mm så brukar man ju stöta på ett par lustiga installationer iofs.

Jag vet inte exakt vad som gäller för dig som person men även om det inte är 'din' anläggning men att du låter den vara som den är och huset sen brinner ner så tror jag inte du sover så bra sedan? Det är ju trotts allt anläggningsskötaren som har det yttersta ansvaret på att anläggningen är okey.
Försäkring mm gäller ju inte om det skulle komma fram att han struntat i en besiktningsanmärkning och inte åtgärdat det. Undra om detta går som Dolt fel förövrigt?


Detta tordes vara rätt simpelt och billigt att fixa.
Lite spotlight burkar och slang och lite RHH och någon kapsling till trafon etc.

Man gör hinna med detta på en dag beroende hur jobbigt det är att krypa på vinden och hur många spotlights det är som sagt.


Håller med om att man borde stänga av felaktiga installationer, men har "hört" att man endast kan påpeka vad som är fel och inte "tvinga" kunden att åtgärda felen oavsett om det är farligt.

Råkade på detta vid en genomgång i går i ett badrum.
Det är en fördelningscentral bakom en Hilalucka :ohmy:


Lägg märke till jorden (röd) som ej är inkopplad!
"Jorden" övrigt tas via nollan på något sätt via lampsladdsinstallationer :blink:
3 uttag, bubbelbadkar, h-dukstork, golvvärme och allt saknade jord!
Efter ha informerat kund åkte säkringarna ut.
Vid samtalet frågade jag om fler renoveringar var utförda och det visade sig att hela köket utom ett uttag
saknade jord i "jordade uttag".
Då kommer frågeställningen vad man bör göra i detta fallet? stänga av huvudbrytaren :S

Är någon intresserad så kan jag återkomma med utförligare rapport vfter morgondagens besiktning.

Larz

Den som inte söker finner inga svar :) ibland
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jun 2012 20:59 #7 av Patrik Hedlund
Självklart, Lars!
Fy sjutton alltså..

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.219 sekunder

Senaste foruminlägg