Start - adress - mil - datum/tid
Stopp - adress - mil - datum/tid
Detta varje gång man vrider om nyckeln.
Sen finns de lite sånt att man inte får åka från hemmet till firman varje dag och börja/sluta sin dag där.
Även vid större arbeten tex ett halvår så kan man krävas (svammlar lite nu) men åker man till ett och samma jobb i tex ett halvår eller mer så kan/ska man betala mer då det börjar räknas som något annat. man kan även åka på skattesmäll.
Nu kanske de skiljer lite om man äger sin bil eller om man får den via jobbet men värt att kolla upp oavsett.
Andreas Öhr skrev: Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.
Men om man nu använder bilen helt uteslutande till arbetsresor, menar du att man måste ta bort en viss procent av resorna och låtsas att de är privata bara för att blidka SKV?
Ja jag har en privat bil som används nästan uteslutande på jobbkörning, och jag får mina 18:50 för detta.
Det blir verkligen inte många mil privat per år där, då vi har en annan bil som används för famijekörning.
Jobbilen är ju dessutom alltid så jäkla full med grejer så det är knappt att jag ryms ensam i den, inget jag vill åka omkring privat i, inte ens om det bara är jag själv som ska göra något.
Så enda gången arbetsbilen går privata mil är om både bilarna måste användas samtidigt, men det är inte ofta för oss.
Så resonerar jag också.
Jag har förvisso ej själva mätarställningen antecknad för varje tillfälle. Egentligen vet ju SKV inte vilken bil jag använder, eller om jag växlar mellan olika bilar, eller lånar grannens ibland. Men jag ska väl ha rätt till mina 18:50/mil oavsett?
Så mätarställning känns inte så viktigt, inbillar jag mig iaf.
Däremot har jag råkoll och dokumenterat på vilka uppdrag jag har kört, vad jag gjort, när och hur lång sträcka.
Så ordentliga verifikat över körningarna kan jag prestera.