Jag startade eget för ca 1 år sen, och det är nog bland det bästa jag gjort i mitt liv hittills
Jag gjorde dock lite mer annorlunda än de flesta tror jag då jag slutade jobba helt i ca 4 månader för att plugga färdigt behörigheten. när jag hade ca 30% kvar på kursen så reggade jag bolaget, fixade f-skatt, momsregistering, ansökte om att få nyttja ROT via skatteverket, styrde upp med revisor som sköter bokföring, skatt osv, så att allt skulle vara klart inför att jag skulle börja jobba igen.
Tog en projektanställning hos gamla arbetsgivaren på ca 1 månad och jobbade som en tok och bytte överflödiga timmar mot maskiner, verktyg etc. så man skulle slippa den utgiften när man väl skulle börja stå på egna ben.
2 dagar innan jag skulle göra slutprovet för Behörigheten så hade jag lyckats leasa en företagsbil på företaget. samt att jag hade bokat med 1-2 tidigare arbetsgivare om gå på timme hos dessa första månaden för att få fart på företaget. Tog ca 1,5 vecka från start innan telefonen började ringa och gamla kunder började höra av sig.. . sen dess har det bokstavligen varit full fart
Bra att tänka på:
LÖN:
du kommer förmodligen inte kunna plocka ut lön första 2-3 månaderna så att ha lite extra buffert på privatkontot är bra. Kör du mycket mot företagskunder inom bygg har de oftast 30 dagar på sig att betala, vilket betyder att du kommer få "ligga ute" med pengar för dom dessa 30 dagar. privatpersoner har jag 10 dagar på.
DIGITALT FLÖDE:
I mitt bokföringsprogram så ingick det en extra mailadress som är till för leverantörsfakturor. vilket gör att fakturorna hamnar automatiskt i bokföringen, sen registrerar min revisor dessa, jag godkänner, sen kommer det automatiskt en betalfil till min internetbank som jag bara godkänner och signar så betalas allt ut dan innan förfallodatum.
första 2 månaderna satt jag och registrerade alla fakturor själv med BG/PG.nr, ocr, förfallodatum osv. kanske är kul ett tag men när man väl hade jobbat ett par veckor så kunde de ligga kanske 15-25 fakturor på hög som var tvungna att att reggas på banken och i bokföringen, vilket tog en enorm tid att få bukt på ibland, massa papper som det ska hållas reda på och sparas, skannas och bokföras. så nu har jag ca 95% av alla fakturor som kommer in till mig sker via det digitala flödet.
Fakturan från min revisor brukar ligga på mellan 2000-4000:- i månaden och då sköter hon all bokföring, lön, momsdeklartion, ROT och allt som har med skatteverket att göra.
MARKNADSFÖRING:
Jag köpte ett domän via LOOPIA men har ej fått upp någon hemsida än, var mest för att få en seriös mailadress, har ett konto på INSTAGRAM för företaget där jag lägger upp lite inlägg löpande, har företagstryck på kläderna men inte på bilen.
FORDON:
nu vet jag inte om du redan har en privat bil som du tänkte nyttja i tjänsten eller försöka leasa en på företaget men var hård och se till att du får "plocka ut" bilen utan nån form av handpenning. och angående inredning i bilen så fyndade jag min blocket och monterade in själv
Va inte rädd för att ta betalt! jag har gått ut stenhårt med min timpenning samt reseersättning. om du presterar och lämnar ett bra resultat så betalar kunden gladeligen. samma sak gäller påslag på material.
Nu kanske jag hade det lite väl förspänt vid min start iochmed att jag hade inget direkt startdatum samt att jag hade/har väldigt mycket kontakter inom byggbranschen så för mig har det aldrig varit "riktigt jobbigt", (förtútom när man har för mycket jobb inplanerat på kort tid

)
Sen kommer det komma veckor då du jobbar ute i fältet 60-80h i veckan och andra då du kanske knappt får ihop 30h/vecka eftersom man väntar på bygg, målare, plattsättare osv på diverse projekt. dock tycker jag det kan va skönt med sådana veckor då man kanske åka hem tidigare och sätta sig och komma ikapp med det administrativa alternativt hyra ut sig själv på timma till annat företag. Jag har även byggt upp väldigt bra samarbete med 2 andra personer dom driver varsit eget företag som man hjälper/får hjälp av i tid och otid.
Lycka till