uppstart av företag

17 dec 2017 21:30 #1 av Niklas Hansson
Hej

Är i tankarna på att starta upp ett AB med endast mig som anställd och tänkte om ni skulle vilja dela med er av tankar och erfarenheter som t.ex. budgetering och saker som kan vara bra att tänka på . Är väl medveten att ingens uppstart är den andra lik. Men finns alltid nåt man kan lära sig och ha användning för.

Må gott

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 dec 2017 16:54 #2 av Johan
Svar från Johan i ämnet uppstart av företag
Snåla på allt i början, har du privata verktyg så använd dessa tills du byggt upp lite kapital och sen köp dessa från företaget , eller går du in med verktygen som del i aktieposten på 50k till att börja med.

annars är det bara att köra på , timtaxa och liknande kan du kanske höra runt med kompisar som jobbar på firmor och se vad deras firmor tar per timme och liknande för att bilda dig en uppfattning.

viktigaste rådet är håll kostnaderna nere! , det tar ett par månader innan du börjar få in pengar från fakturorna så det känns alltid lite uppförsbacke i början

de dagar du inte har jobb se det som semester i början... bli inte rädd för att där inte är fullt med jobb direkt. du kan alltid bli anställd igen om det inte skulle gå så man måste våga.

antar att du redan nu jobbar som elektriker och kanske kan prata med de mindre byggföretagen eller vvs gubbarna om de kan tänkas ringa dig för samarbete eller om de hör ngt från deras kunder

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 dec 2017 18:01 #3 av elmont
Svar från elmont i ämnet uppstart av företag
Som sagt var försiktig med vad du köper och leasar och försök att bygga upp ett kapital först och handa sedan.
Hos vissa kan du få två månaders kredit i stället för den vanliga en månad, då hinner du fakturera och få in pengar till det som du köpt innan det ska betalas.
Sälj in dig själv hos dina ev kunder, det kanske inte är det roligaste man gör men kan ge ett gott utfall.
Glöm reglerad arbetstid och jobba när kunderna vill ha hjälp och var ledig när ingen vill ha dina tjänster.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 dec 2017 20:52 #4 av Niklas Hansson
Svar från Niklas Hansson i ämnet uppstart av företag
Tack för svar (Y)

Har ni några erfarenhet att dela med er om ekonomi och allmänna tips om
- Fakturerings och bokföringsprogram
- Försäkringar
- Eio

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 dec 2017 05:46 #5 av Richard
Svar från Richard i ämnet uppstart av företag
EIO behövs inte.
Försäkring, japp en företagsförsäkring är bra. Trygg hansa sköter sig bra.
Visma är prisvärt

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 dec 2017 23:11 #6 av Johan
Svar från Johan i ämnet uppstart av företag
precis som richard säger är visma bra , jag har kört med Eekonomi i 2 år och det har varit enkelt och väl fungerande.
jag har Dina försäkringar, inte behövt nyttja de ännu så vet ej hur det blir då ännu..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 dec 2017 06:37 #7 av Christopher
Svar från Christopher i ämnet uppstart av företag
satsa på visma eekonomi.
kolla sen in mowin. ett program som du kan slänga in alla kunder o allt fakturerings underlag. jämför alla grossars elpriser o har edi. förkortade ner mitt pappers jobb deluxe.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 dec 2017 21:32 #8 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet uppstart av företag
Fortnox slår visma lätt.
Mycket böttre på molnet.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland
Följande användare sa tack: elmont

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 dec 2017 10:54 - 26 dec 2017 10:55 #9 av Marcus Lundström
Kör också FortNox och det är billigt, enkelt och bra på i princip allt utom utom prislistor. Företaget körde SCROLLAN innan i 15år. Har framför allt sparat mycket administrativ tid på att byta, min bokhållare kör också FortNox, de flesta underlag är helt digitala och allt synkas med dem via molnet. Från att lämnat in en pärm i månaden så räcket det nu med ett A4 kuvert.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 dec 2017 14:43 #10 av müssli
Svar från müssli i ämnet uppstart av företag
Jag har testa eEkonomi under ett år och rekommenderar inte det programmet till elektriker. Det kan inte hantera grossisternas listor så man måste mata in varenda jäkla produkt manuellt...

Nu kör jag med Entré Office från Hantverksdata. Kostar visserligen 450 kr/mån men det har sparat mig många sköna privata timmar. Jag knappar in E-numret och vips så fixar programmet resten själv, både in- och utpris till kund.
Det kräver visserligen lite handpåläggning först men deras support hjälper gärna till.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 dec 2017 05:44 #11 av Robban
Svar från Robban i ämnet uppstart av företag
Christopher, vad är priset per användare för Mowin?

Trep är en onlinetjänst för elteknisk kalkylering och kostnadsberäkning.

Fil bilaga:


Facebook - Google+ - Youtube
www.trep.se
www.trep.se/el/kalkylprogram

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 dec 2017 20:41 - 30 dec 2017 20:43 #12 av Niklas Hansson
Svar från Niklas Hansson i ämnet uppstart av företag
Tack för bra tips , har ni några tips på en bra firma bil ? Kör för tillfället en fiat doblo men den är inte optimal

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 dec 2017 08:58 - 11 jan 2018 17:55 #13 av Johan
Svar från Johan i ämnet uppstart av företag
skippa optimal och kör på billig =) dvs fortsätt kör med din fiat är mitt råd alt om du har en kombi privat kör med denne.

ju mindre fasta utgifter du har desto mindre magont får du när du inte har inkomster varje arbetsdag, kör 4-5mån och se hur det kommer kunder osv innan du köper eller leasar

jag körde 6 mån innan jag leasade bil och skaffade mobilabb på företaget

jag leasar en ny bil och den är fin att köra och dricker 0,5-0,6 men jag hade nog hellre köpt en firmabil rakt av idag med 3 år på nacken då de sjunker fruktansvärt snabbt i pris och du kan göra servicen själv om du har ledigt en dag och är lite mek kunnig.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 feb 2018 22:08 #14 av Mikael E
Svar från Mikael E i ämnet uppstart av företag
Tjena..

Startade mitt företag 1/11-17... full rulle från dag 1.
Kör fortnox, var enkelt för jag hade det på mitt förra ställe jag var anställd på..men gillar det..
Har Tydliga försäkringar...

Firma bil köpte jag en Ford Custom 2014...klockren blir en sådan nästa gång oxå.
Denna leasade jag med en kostnad på ca 3000/mån..

Sköter fakturering och betalar räkningarna själv övrigt papper lämnar jag till en som sköter sådant.
Bättre och skruva ett par timmar extra och betala någon för dom andra tjänsterna bokföring etc...

Så började jag. Bara ett problem, varför gjorde jag inte dettta för flera år sedan??

Behövde nog en bra spark där bak för att ta steget...

Kör på!!! Ta steget och kör!!

//Micke

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jun 2018 21:39 - 05 jul 2018 16:31 #15 av Malin
Svar från Malin i ämnet uppstart av företag
Superviktigt med försäkring. Jag kör bokföringsprogrammet Bokio och det funkar bra för mig. Det är gratis också, så ännu bättre... När man startar aktiebolag så kan det vara knepigt att veta hur mycket man ska ta betalt av sina kunder. Ofta känns det som om man tar betalt alldeles för mycket, men du måste tänka på att du nu måste stå för dina sociala avgifter och din skatt i föreget. Som anställd behöver man ju inte tänka på detta på samma sätt. Jag brukar tänka på hur mycket jag faktiskt vill få i handen per timme och så dubbla det. Det har funkat bra för mig hittils. :) Lycka till!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.062 sekunder

Senaste foruminlägg