Hur gör ni på era företag med servicebilar?
Får era anställda ta med bilarna hem?
Vart är dem anställda? Bostaden eller företagets adress?
Vad blir förmånsvärdet? Har ni bruttolöneavdrag?
____________________________________________________
Egenföretagare
Elteknik i Tjust AB
Jag kör med förmånsvärde på bilarna.
Det är enklast så. På en Partner så är det ca 1800kr i förmånsvärde vilket inte är några jätte pengar direkt.
Men i vanliga fall utgår de flesta elektriker från hemmet vilket betyder att de får åka hem med bilen men däremot betyder det att de börjar kl 7 hemma och slutar kl 16 hemma vilket inte är riktigt rätt tycker jag.
Rulle skrev: Jag kör med förmånsvärde på bilarna.
Det är enklast så. På en Partner så är det ca 1800kr i förmånsvärde vilket inte är några jätte pengar direkt.
Men i vanliga fall utgår de flesta elektriker från hemmet vilket betyder att de får åka hem med bilen men däremot betyder det att de börjar kl 7 hemma och slutar kl 16 hemma vilket inte är riktigt rätt tycker jag.
OK, kollade förmånsvärdet för en bil jag har, en Caddy från 2011 och de skulle bli ungefär 3000kr i månaden för den anställda. Men kollade även om anställning i hemmet, då får dem ju aldrig besöka företagets lokaler/lager om det skall gillas? Eller hur har ni gjort där?
____________________________________________________
Egenföretagare
Elteknik i Tjust AB
Förmånsvärdet beräknas på nybilspris. Så det är dålig affär att ha en gammal bil som förmånsbil.
Man kan dessutom få rabatt på förmånsvärdet om man kan visa att man har "begränsad privat nytta" av bilen. Detta är en bedömning Skatteverket gör år för år och specifikt för varje fall.
Man kan få det t.ex. om det är fast monterade hyllor överallt eller nåt annat som gör den privata nyttan "begränsad".
Ronnie Lidström skrev: Förmånsvärdet beräknas på nybilspris. Så det är dålig affär att ha en gammal bil som förmånsbil.
Man kan dessutom få rabatt på förmånsvärdet om man kan visa att man har "begränsad privat nytta" av bilen. Detta är en bedömning Skatteverket gör år för år och specifikt för varje fall.
Man kan få det t.ex. om det är fast monterade hyllor överallt eller nåt annat som gör den privata nyttan "begränsad".
Vart ringer man då? Eller mejlar man? Lämnar man in en blankett?
____________________________________________________
Egenföretagare
Elteknik i Tjust AB
Jag har inte provat än, men ska snart göra det! Det ska finnas info på Skatteverkets hemsida.. Har inte sökt än. Annars kan man ju ringa och fråga där.