- Tack mottaget: 0
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
![]() | Företagare, Elinstallatör | Björks EL i Skellefteå AB |
Först och främst är lågspänning (och därmed ABL) upp till 1000V. För 1500V måste du ha AB.Robin Forslöv skrev: Har jobbat som elmontör i snart 10 år, läser Allmän Behörighet och ska starta eget i höst. Jag kommer jobba med lågspänning upp till upp till 1500V.
Det jag undrar är vilken utbildning som krävs på mina anställda, måste dom ha bb1 eller kan man jobba utan fullständig elutbildning om jag tar ansvar för jobben som behörig elektriker?
Kan tilläggas att kravet på F-skatt inte uppstår som en följd av något behörighetstekniskt utan istället är skattetekniskt. Undantaget kan således tillämpas för en privatperson om man så önskar. Skattesedeln är en fråga om hur ersättningen ska utgå. Skulle dock räcka med att brodern har en A-skatt för den sakens skull. Finns mig veterligen inget lagkrav för att anställning ska finnas för att man ska kunna betala någon för tjänst.Electrum skrev: Undantaget i §13 medger alltså att din bror t.ex. reggar sig för f-skatt och du hyr in han såsom en annan firma.
Helt korrekt.Michell Andersson skrev:
Kan tilläggas att kravet på F-skatt inte uppstår som en följd av något behörighetstekniskt utan istället är skattetekniskt. Undantaget kan således tillämpas för en privatperson om man så önskar. Skattesedeln är en fråga om hur ersättningen ska utgå. Skulle dock räcka med att brodern har en A-skatt för den sakens skull. Finns mig veterligen inget lagkrav för att anställning ska finnas för att man ska kunna betala någon för tjänst.Electrum skrev: Undantaget i §13 medger alltså att din bror t.ex. reggar sig för f-skatt och du hyr in han såsom en annan firma.
Aja, så är det säkert när du nu skriver så. Det hade jag i vilket fall inte en tanke på.Och gällande spänningsnivån så är 1500V visst inom gränsen för ABL så länge det är likspänning. Om så är fallet framgår dock inte i inlägget.