Fastpris röriga handlingar

09 jan 2016 14:30 #1 av Rulle
Hej hej.
Var och tittade på ett jobb som ska göras. Det är en vindsvåning som ska renoveras alltså det är en lägenhet idag som ska fixas upp.
Det är en rätt stor renovering. Köket ska flyttas upp, badrum ska byggas ut osv osv.
Enligt handlingar skulle allt bytas men väl på plats pratade jag med arkitekten och det visar sig att vi ska behålla all belysning och alla apparater och endast flytta befintliga lamputtag/spottar där det behövs och det samma gäller vägguttag och strömställare.
Jag anser att det är väldigt löst vad som ska flyttas och vad som ska behållas för då skulle man behöva gå runt och ta uttag för uttag.
Jag funderar på att räkna ihop ett pris för hela jobbet men att igentligen bara ha med priset för att fixa köket och badrummena och sedan lägga på lite tid för de uttagen som jag vet ska flyttas. Och sedan skriva rum för rum att inget görs i de rummen.
Tycker ni det är fel? Hur skulle ni gjort?
Har ni någon mall för när ni skriver offert för ett sådant projekt som skyddar en mot oförsigbara händelser osv?
Tack på förhand

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 jan 2016 14:38 #2 av Electrum
Om du har fått ett dåligt anbudsunderlag kan det vara idé om att be om ett bättre (tydligare) ... -tänker jag ...

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 jan 2016 19:57 #3 av Rikard Ågren
Be om en tydlig rumsbeskrivning där det specificeras vad som ska åtgärdas i varje rum

Eller upprätta en själv tillsammans med kunden

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 jan 2016 22:50 #4 av Markus Ågren
Nu vet jag inte vad det är för typ av uppdrag. Om det är flera som fått frågan och man har gjort en "riktig" upphandling, med ritningar m.m. eller om det är mer att man har tagit in en arkitekt som har ritat upp det nya och sådant sedan har man kontaktat er med någon typ av enkel handling som kanske arkitekten själv har skrivit tillsammans med kunden.

Om det är en privat och mer direkt upphandling mot dig för att man vill veta vad det kommer ungefär att kosta tycker jag att du ska ta upp detta med beställaren att det är dåligt underlag för att kunna lämna ett exakt pris och berätta att du kan lämna ett fast och färdigt pris för köket men resten måste kanske gå på löpande alt. att ni kan komma överens om någon typ av rumsbeskrivning tillsammans med kunden som Rikard skrev.

Om det är ett företag typ fastighetsägare som ska bygga om en vindvåning i ett hus. Så är det klokt att ta upp detta direkt med dem att du har fått uppgifter om att saker ska behållas och återanvändas men enligt handlingarna så finns det dåligt med underlag för vad som ska behållas och var det ska återmonteras. Så får de bestämma om man ska göra nya/komplettera handlingarna. Eller om man vill att ni ska gemensamt gå igenom rummen och se vad som går att lösa, för kanske inte går praktiskt att montera tex spotlightsen på något ställe eftersom det inte finns plats.. osv..

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jan 2016 07:55 #5 av Rulle
Svar från Rulle i ämnet Fastpris röriga handlingar
Det är flera byggfirmor som ska räkna på det och firmansom har kontaktat mig har även flera andra elektriker och alla har fått samma handlingar.
Det enda jag fått är en gängritningar på hur det kommer att se ut. Det är rätt kort varsel då offerterna ska vara inne senast på fredag och senast nästa fredag ska allt vara klart.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jan 2016 08:55 #6 av Rikard Ågren
Vem har upprättat handlingen där det beskrivs vad som ska bytas? Och varför har arkitekten en annan uppfattning?

Går du på den skrivna handlingen så bör du ju klara dig, skriv bara tydligt i offerten att priset är enligt den.

Är det väldigt rörigt skulle jag backa

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jan 2016 09:53 #7 av Markus Ågren
Oj ja det var verkligen kortvarsel och ja jag skulle nog vara lite försiktig med att lämna pris om det känns så otydligt på vad som ska göras och det finns inga riktigt bra handlingar.

Men som Rikard skriver så kan du lämna ett anbud där du har räknat enligt de uppgifter som finns i beskrivningen + ritningar. Finns det inget om återanvända och i så fall var. Så finns det inte med. För det är väl AB04 eller ABT06 som gäller?

Vad frågar man om för typ av uppdrag? Totalentreprenad?

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jan 2016 19:56 #8 av Torbjörn Forsman
Nu är det i och för sig andra sorters jobb jag har varit med och räknat på under årens lopp, men en sak jag har lärt mig med tiden är att det är bättre att inte lämna något anbud alls och kanske få gå sysslolös ett tag än att ådra sig en praktfull förlust på ett felräknat fastprisjobb.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.055 sekunder