starta företag utan ABL.

04 dec 2015 16:20 #1 av Christopher
Hej! Har försökt att få ett bra svar genom att både ringa o maila elsäkerhetsverket.
Jag skulle vilja att dra igång ett AB och agera bemanningsföretag åt andra företag, tills jag nått ett kapital så jag har råd att plugga in Allmän behörighet, är det någon som har egna erfarenheter utav detta?
Enligt mig borde det bli likt en anställning, att man helt enkelt går under företaget i frågas behörighet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 dec 2015 19:30 #2 av Michell Andersson
Normalt ska anställningsförhållande råda mellan yrkesman och elinstallatör i enlighet med elinstallatörsförordningen § 6 och det råder inget anställningsförhållande mellan en inhyrd yrkesman och firmans ordinarie behörighetsansvarige, men man kan göra undantag från anställningsförhållandet så länge man tillämpar ELSÄK-FS 2013:1. Dock så innebär det att man inför VARJE arbete, oavsett storlek, måste dokumentera vem som ska utföra arbetet, i vilken omfattning samt inom vilken tidsram. Regelverket är alltså inte konstruerat för detta förfarande.
Följande användare sa tack: Borttagen användare

03 jan 2016 12:50 #3 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet starta företag utan ABL.
Även om nu Michell i sak har helt rätt i att regelsystemet är konstruerat för att det i huvudsak ska finnas anställningsförhållande och att undantaget i §13 i ELSÄK-FS 2013:1 egentligen är avsett för vissa tidsbegränsade arbeten vid speciella tillfällen så är ändå verkligheten en annan.

I verkligheten finns det nämligen massor med folk med f-skatt och utan behörighet som jobbar kortare och längre tider för elfirmor. Ej som anställda utan genom att fakturera.

Detta var vanligt även före undantaget i §13 medgavs, och har eventuellt ökat idag.

Så för undantaget skedde detta alltså helt regelvidrig, men ändå.

Efter undantagets införande är det lättare att göra såhär, och möjligt att göra helt lagligt korrekt också.

Men naturligtvis vill inte alla elfirmor "befatta" sig med detta, och andra gör det glatt.
Samma för själva utföraren, en del kan inte tänka sig att göra på detta vis, anställning är det som gäller, andra kan tänka sig, ja t.o.m gilla och föredra att vara "sin egen" med f-skatt osv.

Så är du inte i en alltför liten stad ( = för få möjliga uppdragsgivare) så har du säkert en god möjlighet att försörja dig på detta vis i något år.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Sidan laddades på: 0.047 sekunder