Tips på jobb!

22 jun 2015 13:23 #1 av Jonas
Tips på jobb! skapades av Jonas
Har nyligen skaffat F-A skattsedel. Men har inte allmän behörigheten så har tänkt att hyra ut mig och göra mindre jobb. Går också i tankar på att skaffa bb1 behörighet, är det värt det? Har ca 2 år kvar att jobba innan jag får läsa ABL.

Sen skulle jag vara tacksam om det är någon som har tips på jobb som jag får utföra med bb1. Är det något speciellt som det finns efterfrågan på??
Alla jobbtips är välkomna, så länge det handlar om el.
/Jonas

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 jun 2015 16:42 #2 av Paul Wargenstahm
Svar från Paul Wargenstahm i ämnet Tips på jobb!
I princip så får du göra allt utanför centralen med en BB1. Dvs så länge du inte behöver ta av locket på centralen så är det fritt fram. Förutsättningen är ju att du skriver ett tillräckligt brett arbetsområde i din ansökan om BB1 eftersom det kommer att stå på ditt behörighetsbevis.
Sen är ju en BB1, precis som vilken annan behörighet som helst, ett tveeggat svärd. När du väl tagit ut den så ÄR du ansvarig för allt du gör som faller under din behörighet, alltså även om du jobbar åt någon med en AB(L).

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.
Följande användare sa tack: Jonas

22 jun 2015 20:18 #3 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet Tips på jobb!

Jonas skrev: Har nyligen skaffat F-A skattsedel. Men har inte allmän behörigheten så har tänkt att hyra ut mig och göra mindre jobb. Går också i tankar på att skaffa bb1 behörighet, är det värt det? Har ca 2 år kvar att jobba innan jag får läsa ABL.

Sen skulle jag vara tacksam om det är någon som har tips på jobb som jag får utföra med bb1. Är det något speciellt som det finns efterfrågan på??
/Jonas

Var håller du till?

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

23 jun 2015 07:20 #4 av Jonas
Svar från Jonas i ämnet Tips på jobb!

Paul Wargenstahm skrev: I princip så får du göra allt utanför centralen med en BB1. Dvs så länge du inte behöver ta av locket på centralen så är det fritt fram. Förutsättningen är ju att du skriver ett tillräckligt brett arbetsområde i din ansökan om BB1 eftersom det kommer att stå på ditt behörighetsbevis.
Sen är ju en BB1, precis som vilken annan behörighet som helst, ett tveeggat svärd. När du väl tagit ut den så ÄR du ansvarig för allt du gör som faller under din behörighet, alltså även om du jobbar åt någon med en AB(L).

Okeej. Men det är nog svårt att annonsera och få tex installations jobb med bara bb1. Kunderna tar ju hellre in en firma som kan göra hela jobbet.
Men men det kan ju vara värt!

Är det inte jag som blir skyldig för något jag koppla även fast jag inte har behörighet?? Vem åker dit om jag kopplat i ett hus och någon blir skadad? Nog är det väl jag själv, eftersom jag inte haft någon behörighet att göra inatallationen.

23 jun 2015 07:21 #5 av Jonas

Lars Blomkvist skrev:

Jonas skrev: Har nyligen skaffat F-A skattsedel. Men har inte allmän behörigheten så har tänkt att hyra ut mig och göra mindre jobb. Går också i tankar på att skaffa bb1 behörighet, är det värt det? Har ca 2 år kvar att jobba innan jag får läsa ABL.

/Jonas

Var håller du till?

Håller till uppe i Pajala, Norrbotten :)

23 jun 2015 10:00 #6 av Michell Andersson
Svar från Michell Andersson i ämnet Tips på jobb!

Jonas skrev: Är det inte jag som blir skyldig för något jag koppla även fast jag inte har behörighet?? Vem åker dit om jag kopplat i ett hus och någon blir skadad? Nog är det väl jag själv, eftersom jag inte haft någon behörighet att göra inatallationen.

Men du kan väl arbeta under överinseendet av en behörig installatör om du inte själv har behörighet. Om du då utför arbetet på det sätt som den överinseende installatören bett dig och det ändå blir fel, då är det inte du som är ansvarig i dagsläget utan den överinseende installatören.

Sen är det så som Paul skrev att du inte kan arbeta under överinseende om du själv har behörighet men detta gäller enbart för det arbete som din egen behörighet omfattar. Med andra ord, en elinstallatör med ABL som arbetar med högspänning är fortfarande en yrkesman så länge denne arbetar med högspänning.
Sen är den behörighetsansvarige installatören inte heller ansvarig för allt det arbete du utför som inte omfattas av behörighetskravet. Exempel på detta är de undantag som tas upp i ELSÄK-FS 2013:1.

ELSÄK-FS 2013:1
3 § Utan hinder av bestämmelserna i 6 § elinstallatörsförordningen
(1990:806) om vem som får utföra elinstallationsarbete, får följande arbeten
utföras av andra än en elinstallatör eller en yrkesman under överinseende av
en elinstallatör. Undantagen gäller dock inte för elinstallationsarbeten som
utförs i explosiva miljöer.
1. Utbyte av elkopplare som är placerade i en egen kapsling eller dosa
samt av anslutningsdon för högst 16 A, 400 V.
2. Utbyte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen inne i bostäder.
3. Utförande, ändring eller reparation av en starkströmsanläggning som
ingår i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst 50 V
med effekt om högst 200 VA och ström begränsad av säkring på högst 10 A
eller med annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.
4. Förläggning av värmekabel eller värmefolie för skyddsklenspänning
med nominell spänning om högst 50 V.
5. Losskoppling eller anslutning av en anordning i ett laboratorium, provrum
eller liknande där anordningen används för utbildning, provning, försöksverksamhet
eller kontroll.

Så om du som yrkesman utför ett utbyte av ljusarmatur i ett torrt icke brandfarligt utrymme inne i en bostad då du utför ett arbete och fel uppstår i samband med detta byte så är det egentligen du själv som är ansvarig för fel som uppkommit av bytet eftersom arbetet inte omfattas av ett behörighetskrav.

Sen får man kanske göra skillnad på föreskrifternas värld och verkligheten.

23 jun 2015 14:17 #7 av Jonas
Tack för alla svar!

Men är det någon som har några affärsideer att dela med sig? B)

Sidan laddades på: 0.055 sekunder